perjantaina, 30. joulukuuta 2011, klo 16.16

Ihmisen luominen ja käärme

12.09.2008 - Eikysyväeksy

Mikä on kantanne Raamatun kuvaamaan ihmisen luomiseen? Uskotteko, että ensimmäinen mies luotiin kirjaimellisesti maan tomusta ja ensimmäinen nainen hänen kylkiluustaan, vai voiko kertomus olla vertauskuvallinen?

Olen ihmetellyt myös sitä, mistä on peräisin ajatus, että ihmisen houkutteli syntiinlankeemukseen langennut henkiolento. Eikö Raamatussa sanota, että sen teki käärme, joka oli ”kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut”?

Vastaus:

29.09.2008

Kiitos kysymyksestä.

Mikä on kantanne Raamatun kuvaamaan ihmisen luomiseen?

Kantamme on se, että siinä Jumala kertoo meille erittäin selvällä ja kiistattomalla tavalla ihmisen alkuperän.

Uskotteko, että ensimmäinen mies luotiin kirjaimellisesti maan tomusta ja ensimmäinen nainen hänen kylkiluustaan, vai voiko kertomus olla vertauskuvallinen?

1. Mooseksen kirjan kielioppi, sanamuodot ja kirjoitustapa ovat ominaisia alkukielen kirjoitustyylille, jolla ilmaistaan todellisia tapahtumia - eli tapa jolla Jumala meille Luomisesta kertoo, osoittaa sen, että kyse on kirjaimellisesti otettavasta kokonaisuudesta. Jumala olisi voinut kertoa meille vuosimiljardeista ja alkeellisten olioiden kehityksestä joka johti lopulta ihmiseen, mutta hän ei tehnyt niin. Sen sijaan voimme lukea, kuinka Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen erotuksena eläimistä, jotka luotiin kukin lajinsa (englanniksi kind eli nykykielellä sukunsa/lahkonsa/tyyppinsä) mukaan.

Vaikka meidät on luotu maan tomusta1, niin meissä on Jumalan puhaltama Henki. Ihmisarvo perustuu yksinomaan siihen tosiasiaan, että olemme Luojamme kuvia. Se, että Jumala loi Eevan Aadamin kylkiluusta2 osoittaa, että Jumala pitää naista yhtä arvokkaana kuin miestä (”ei päästä eikä jaloista, vaan puolesta välistä”). Kuitenkin luomisjärjestys (se, että mies luotiin ensin) asettaa miehen perheen pääksi ja tässä suhteessa tilivelvolliseksi Jumalalle.

Raamatussa on toki myös vertauskuvallisia asioita – esimerkiksi Danielin kirja ja Johanneksen Ilmestys sisältävät paljon vertauskuvallisuutta, mutta tällöinkin tämä (vertauskuvallisuus) käy ilmi kyseisten kohtien kieliopista, kirjoitustyylistä yms. Lisäksi Raamatussa kerrotaan todellisten ihmisten elämän kautta vertauskuvallisia asioita; esimerkiksi Mooses johti Israelin kansaa oikeasti vuosikymmenet oikeassa erämaassa oikeaa Jumalan valmistamaa mannaa syöden kohti oikeaa Luvattua Maata, mutta samalla voimme nähdä vertauksen kristityn elämästä halki tämän maailman seuranaan Jeesus, Elämän Leipä, joka johtaa meidät lopulta Uuteen Taivaasen ja Uuteen Maahan.

Raamatun alussa ei kuitenkaan ole tulkintaongelmia. Jos kysymme, miten Jumala olisi kirjoituttanut tekstin, joka kertoisi meille kaiken syntyneen kuudessa 24-tunnin päivässä, niin voimme lukea vastauksen ensimmäisestä Mooseksen kirjasta.

Olen ihmetellyt myös sitä, mistä on peräisin ajatus, että ihmisen houkutteli syntiinlankeemukseen langennut henkiolento. Eikö Raamatussa sanota, että sen teki käärme, joka oli ”kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut”?

Aluksi muutama sana Raamatun tulkitsemisesta. Nykyaikana – ainakin tietyissä piireissä - on muodissa ns. historiallis-kriittinen Raamatun tulkitseminen. Tämä tulkintatapa on siinnyt materialistisesta/naturalistisesta filosofiasta, ja sen tavoitteena on selittää ihmisen järjellä kaikki Raamatussa kuvatut asiat. Todellisuudessa se tekee tyhjäksi kaiken sen, mitä ihminen ei voi järjellään käsittää. Tämä tulkintatapa on hylättävä Raamatun vastaisena.

Parhaiten Raamattua voi tulkita ns. kokonaisvaltaisella selitysmetodilla. Siinä tulkitaan Raamattua Raamatulla. Epäselvä kohta selviää kun katsoo Raamatun Isoa Kuvaa. Lisäksi tulee aina muistaa, että Raamatun käännös – oli se miten hyvä tahansa – on aina alkuperäistä vajavampi. Tästä syystä tulee tarvittaessa turvautua myös alkukieleen.

Pelkästään se tosiasia, että käärme puhui kertoo siitä, että kyse ei ollut tavallisesta käärmeestä. Johanneksen Ilmestyksessä saatanaa kutsutaan käärmeeksi kolmasti3,4,5. Kun tähän lisätään Paavalin sanat toisesta korittolaiskirjeestä6, syntiinlankeemuksessa mainittu Käärme on erehtymättömästi tunnistettu saatanaksi.

Käärmeeseen liittyen meille kerrotaan myös iloinen uutinen 1 Mooseksen kirjassa7. Siellä Jumala – käärmeen kirottuaan – antaa lupauksen vaimon siemenestä, Pelastajasta. Vaimon siemenen (jälkeläisen/perillisen) ja käärmeen välinen ”vaino” ei käy järkeen jos ajattelemme, että kyse oli tavallisesta käärmeestä. Raamattuun luottava kristikunta onkin aina nähnyt tässä viittauksen Messiaasta, joka vapahtaisi koko maailman. Saatana ”puri Jeesusta kantapäähän” kun juonitteli ihmiset ristiinnaulitsemaan Hänet, mutta tämä oli vain väliaikaista: Herra Jeesus nousi kuolleista, ja tapa jolla saatana kuvitteli voittaneensa Jeesuksen Kristuksen osoittautuikin saatanan vallan murskaavaksi voimaksi. Jeesuksen ylösnousemus oli ja on tämän kertakaikkisen voiton sinetti. Eräänä päivänä tämä jo saavutettu voitto täytetään viimeistä piirtoa myöden, kun saatana heitetään tuliseen järveen. 8

Saatanan seuraksi tuliseen järveen joutuvat muut langenneet enkelit. Heitä varten kadotus on valmistettu. Raamattu kertoo, että kadotukseen joutuvat myös Jeesuksen hylänneet ihmiset. Jumala tarjoaa tänä päivänä armahdusta jokaiselle, joka uskossa turvaa Jeesukseen. Jeesus ei hylkää, vaikka muut hylkäisivät. Hänen seurassaan on turvallista olla ja elää, ja kerran siirtyä ajasta iäisyyteen.

”Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä. ”
(Joh. 6:39)

VIITTEET
  1. "Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu." (1 Moos 2:7)
  2. "Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo." (1 Moos 2:21-22)
  3. ”Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.” (Ilm. 12:9)
  4. ”Ja käärme syöksi kidastansa vaimon jälkeen vettä niinkuin virran, saattaakseen hänet virran vietäväksi.” (Ilm. 12:15)
  5. ”Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi” (Ilm. 20:2)
  6. ”Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.” (2 Kor 11:3)
  7. ”Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."” (1 Moos 3:14-15)
  8. Troy Lacey, Feedback: Who Was the Serpent?
Lue myös:
Lisää samasta kategoriasta Luomispäivät ja kasvunopeus »