Print this page

Jumalainen paradoksi

08.09.2008 - Markku Hallikainen

Haluiaisin esittää teile hypoteesin. Oletetaan että Jumala on olemassa. Mutta mistä tiedetään että se mitä jumala on puhunut on totta? Mitä jos hän huijjaa ihmisiä tulemaan paratiisiin, mutta siellä joudutaan olemaan hänen orjiaan. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja mitä tapahtuu ihmiselle,joka saa liikaa valtaa (esim. rooman valtakunta), valta sokaisee hänet ja oma etu nousee loppujen lopuksi etusijalle. Voiko helvetti olla ainut oikea tie sielun täydelliseen riippumattomuuteen ja irtautumiseen jumalan kahleista? Mielestäni kyseistä hypoteesia tukee raamatussa tapahtuneet viattomien ihmisten joukkomurhat jumalan kädestä. Emmekö kaikki ole jumalan lapsia? Itse en pystyisi kuvitella voivani aiheuttaa kärsimystä toisille lapsilleni vain jotta voisin purkaa omaa vihaani tai kouluttaa muita lapsiani. AAMEN!

Vastaus:

16.09.2008

Kiitos kysymyksestäsi.

Haluiaisin esittää teile hypoteesin. Oletetaan että Jumala on olemassa. Mutta mistä tiedetään että se mitä jumala on puhunut on totta? Mitä jos hän huijjaa ihmisiä tulemaan paratiisiin, mutta siellä joudutaan olemaan hänen orjiaan.

Olemme käsitelleet Jumalaa ja Raamatun ehdotonta luotettavuutta aiemmin artikkelissa Kreationismin vääräksi osoittamisesta. Jos tutustut Raamattuun tarkemmin, saat helpottuneena huomata, että tämän maailman ongelmat tulevat jostain ihan muualta kuin Jumalan suunnalta.

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja mitä tapahtuu ihmiselle,joka saa liikaa valtaa (esim. rooman valtakunta), valta sokaisee hänet ja oma etu nousee loppujen lopuksi etusijalle.

Kyllä, Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Oman edun tavoittelu on mukavaa oli valtaa tai ei. Tälläisia me ihmiset olemme tätä nykyä. Aina näin ei tosin ole ollut; ennen Lankeemusta ihmiseltä puuttui halu toimia tavalla, joka leimaa nykymaailmaa. Ihmisen vapaan tahdon käyttäminen väärin aiheutti välirikon Jumalan ja ihmisen välille ja toi synnin ja kirouksen maailmaan.1

Voiko helvetti olla ainut oikea tie sielun täydelliseen riippumattomuuteen ja irtautumiseen jumalan kahleista?

Mikäli tavoitteena on päästä lopullisesti eroon Jumalasta ja Hänen siunauksistaan, niin kyllä - helvetti eli iankaikkinen kadotus tarkoittaa juuri iankaikkista eroa Jumalasta. Paikka, joka alun alkaen on varattu saatanalle ja hänen mukanaan langenneille enkeleille, on oleva myös kaikkien niiden ”loppusijoituspaikkana”, jotka kieltäytyvät Jumalan meille heittämästä pelastusrenkaasta - Jeesuksesta Kristuksesta. Kannattaa kuitenkin huomata, että vaikka elämme Kirotussa maailmassa, joka vain vajavaisesti kertoo alkuperäisen Luomistyön kauneudesta, niin silti saamme sen kautta nauttia Jumalan moninaisia siunauksia, joiden olemassaolo kadotuksessa on vähintäänkin kyseenalaista: hengitysilma, jota on mukava hengittää; tai vesi joka sammuttaa janon; tai elimistöömme suunnitellut kivunlievitysmekanismit; ja niin edelleen.

Mielestäni kyseistä hypoteesia tukee raamatussa tapahtuneet viattomien ihmisten joukkomurhat jumalan kädestä.

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta raamatullista perustaa esittämällesi hypoteesille ei ole. Raamattu kuvaa vain yhden täysin viattoman ihmisen kuoleman, ja tämä ihminen oli samalla Jumala. Jeesuksen ristinkuolema ja ylösnousemus on maailman ainoa toivo.

Emmekö kaikki ole jumalan lapsia? Itse en pystyisi kuvitella voivani aiheuttaa kärsimystä toisille lapsilleni vain jotta voisin purkaa omaa vihaani tai kouluttaa muita lapsiani. AAMEN!

Olemme ja emme. Kaikki me polveudumme Aadamista, joka sai alkunsa Jumalan Sanasta, joten kyllä, me olemme Luojamme lapsia kaikki. Ja ei, yksikään meistä ei ole lapsen asemassa Jumalan edessä omaan ansioon nojaten. Onneksemme Jumala tarjoaa vaihtokauppaa: kun suostumme antamaan syntimme ja syyllisyytemme Hänen pojalleen – Jeesukselle, saamme tilalle Jeesuksen ansaitseman vanhurskauden ja lapsen aseman.

Suosittelemme, että tutustut tarkemmin Raamattuun ja sen lupauksiin. Aloita vaikka evankeliumista Luukkaan tai Johanneksen mukaan. Siunattua Sanan tutkistelua!

LÄHTEET JA LISÄLUKEMISTA
  1. 1. Moos. 1-3

Katso myös