Kuolema ennen syntiinlankeemusta?

02.06.2010 - Zacharias

Hei! Roomalaiskirjeen viidennessä luvussa puhutaan kuinka kuolema tuli maailmaan vasta Adamin syntiinlankeemuksen kautta. Olen kuullut väitteitä, että tämä puhuu vain ihmisten kuolemasta, mitä vastaisitte siihen. Se, että mikään eläinkään ei kuollut ennen Adamin syntiinlankeemusta, on mielestäni suhteellisen hyvin perusteltu sillä, että luomistyönsä päätteeksi Jumala katsoo kaikkea ja sanoo että se on "sangen hyvää". On hankala kuvitella että tähän "sangen hyvään" sisältyy kuolema, kärsimys ja erilaiset sairaudet. Kuitenkin, jos oletamme että näin asia on, niin mitenkäs sitten laita on esimerkiksi hyönteisten suhteen? Pitääkö meidän olla sitä mieltä, että yksikään hyönteinen ei kuollut ennen Adamin syntiinlankeemusta? Ovatko hyönteiset samalla lailla eläviä olentoja kuin muut eläimet? Pitikö Nooan ottaa arkkiin kaksi kappaletta kunkin laista hyönteistä? Olen kiinnostunut mielipeistänne. Kiitos etukäteen vastauksesta.

Vastaus:

11.09.2010

Hei! Roomalaiskirjeen viidennessä luvussa puhutaan kuinka kuolema tuli maailmaan vasta Adamin syntiinlankeemuksen kautta. Olen kuullut väitteitä, että tämä puhuu vain ihmisten kuolemasta, mitä vastaisitte siihen. Se, että mikään eläinkään ei kuollut ennen Adamin syntiinlankeemusta, on mielestäni suhteellisen hyvin perusteltu sillä, että luomistyönsä päätteeksi Jumala katsoo kaikkea ja sanoo että se on "sangen hyvää". On hankala kuvitella että tähän "sangen hyvään" sisältyy kuolema, kärsimys ja erilaiset sairaudet. Kuitenkin, jos oletamme että näin asia on, niin mitenkäs sitten laita on esimerkiksi hyönteisten suhteen? Pitääkö meidän olla sitä mieltä, että yksikään hyönteinen ei kuollut ennen Adamin syntiinlankeemusta? Ovatko hyönteiset samalla lailla eläviä olentoja kuin muut eläimet? Pitikö Nooan ottaa arkkiin kaksi kappaletta kunkin laista hyönteistä? Olen kiinnostunut mielipeistänne. Kiitos etukäteen vastauksesta.

Kiitos kysymyksestäsi,

on totta, kuten yllä mainitsetkin, että syntiinlankeemuksen seurauksesta eläinten suhteen on olemassa kaksi eri tulkintaa. Toisessa näistä tulkinnoista esitetään, että eläimet olisivat syöneet toisiaan / kuolleet jo ennen Adamin syntiinlankeemusta. Vaihtoehtoiselle tulkinnalle, jonka mukaan eläinten kuolemaa ei tapahtunut ennen syntiinlankeemusta, löytyy kuitenkin näkemyksemme mukaan enemmän tukea suoraan Raamatun ilmoituksesta, kun taas edellä mainittu näkemys eläinten kuolemisesta ennen syntiinlankeemusta vaatii enemmän Raamatun ulkopuolisten tekijöiden ottamista mukaan tulkinnan pohjaksi. Alla olemme käyneet läpi argumentteja sen puolesta, että eläimet eivät olisi kärsineet kuolemaa ennen syntiinlankeemusta.

1. Jumala antoi ihmisille ja eläimille ruuaksi kasvit 1. Moos 1:29-30. Raamattu siis mainitsee, että kasvit toimivat sekä eläinten että ihmisten ravintona. Lihaa ei ravintona mainita tässä yhteydessä, joten näkemys, jonka mukaan eläimet olisivat syöneet toisiaan jo ennen syntiinlankeemusta, ei suoranaisesti pohjaudu Raamatun ilmoitukseen. Se näkemys taas, jonka mukaan eläinten ja ihmisten ruokavalio koostui kasveista, on täysin perusteltavissa eikä vaadi Raamatun ulkopuolisia vaikutteita tai niihin lepääviä tulkintoja.

2. Raamattu erittelee erot kasvien ja eläinten välillä. Ihmisten ja eläinten esitetään 1. Mooseksen kirjassa omaavan tai olevan "nepnesh" (Hepreaa) -- kts. 1. Moos 1:20, 21, 24, jossa "nepnesh chayyah" on käännetty eläviksi olennoiksi, ja 1. Moos 2:7 jossa Adamista tuli elävä sielu (nepnesh chayyah). Nepnesh välittää ajatukset "hengittävästä olennosta". Vanhassa Testamentissa käytetään samaa termiä laajasti yhdessä muiden sanojen kanssa kun halutaan välittää tunteita, kokemuksia jne. Ehkäpä Nepnesh viittaa elämään jolla voidaan ajatella olevan tietoisuus. Kasveilla ei ole tämän kaltaista tietoisuutta, joten Raamatullisessa kontekstissa Adamin tai eläinten syödessä kasveja tämä tapahtuma ei sisältäisi kuolemaa.

3. Eräänä päivänä maailmassa kaikki asetetaan jälleen kohdallensa, jolloin ei ole kuolemaa tai väkivaltaa eläintenkään välillä. Jesajan kirja 11:6-9 luo eteemme kuvan palautetusta luomakunnasta, jossa susi laiduntaa karitsan kanssa. Tämä kuvaus ei sovi yhteen näkemyksen kanssa, jossa eläinten välinen eloonjäämiskamppailu kuvastaisi hyvää luomakuntaa tai asioiden alkuperäistä tilaa. Voidaankin sanoa, että Jesaja 11:6-9 kuvastaa tulevaisuutta, joka on tässä suhteessa samankaltainen kuin luomakunnan tila ennen syntiinlankeemusta.

Mm. yllä mainitut seikat puhuvat sen puolesta, että eläinten kuolema tuli osaksi luomakuntaa syntiinlankeemuksen seurauksena.