Kuinka puhua luomisesta Jehovan todistajan kanssa?

Kymmenessä Amerikan osavaltiossa perinteisten kirkkojen jäsenille tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että lähes 90 prosenttia haastatelluista oli tavannut Jehovan todistajan. Silti vain harva heistä tiesi, mihin Jehovan todistajat uskovat tai kuinka puhua heille sopivalla tavalla. Paras tapa on aloittaa alusta - luomisesta!

Robert Doolan

JEHOVAN TODISTAJILLE täytyy antaa tunnustusta yhdessä asiassa. Heidän intonsa ja periksiantamattomuutensa on luultavasti vertaansa vailla uskonnollisten ryhmien joukossa. Vaikuttaa siltä, että he koputtavat aina ovellesi juuri silloin, kun olet nukahtamaisillasi, istahtamassa sunnuntaina päivälliselle tai yrittämässä syöttää lasta. Jos kuitenkin juttelet heidän kanssaan tarpeeksi kauan, huomaat heidän olevan yhtä evoluutiovastaisia kuin itse olet. Heidän päämajansa Brooklynissa tuottaa miljoonia kappaleita kirjoja, jotka paljastavat evoluution virheet ja tuovat esiin todisteita luomisesta.1

Ongelmana on, että Vartiotorniseura, Jehovan todistajien organisaatio, on surullisen kuuluisa katsoessaan läpi sormien yksityiskohtia, jotka todistavat heidän ajatuksensa vääräksi. Kuten monilla muillakin lahkoilla, heillä on intoa mutta ”ei ymmärrystä”, aivan kuten Paavali valitteli israelilaisista (Room. 10:2). Valitettavasti heidän ajatuksensa luomisesta kärsii tästä samasta vaivasta. Niinpä heidän kanssaan ovella keskustelevan luomiseen uskovan henkilön tulee tietää, missä ”Vartiotornin luominen” eroaa siitä Jumalan luomisesta, joka ilmaistaan 1. Mooseksen kirjassa sekä muualla Raamatussa.

Tämän artikkelin tarkoituksena ei ole provosoida sinua väittelemään Jehovan todistajien kanssa. Väittelyä ei varsinaisesti käydä ovella seisovan todistajan, vaan hänen organisaationsa johtajien kanssa. He ovat johdattaneet todistajan ajattelemaan, että hänelle opetetut vääristyneet opit ovat itse asiassa Jumalan totuus. Keskustellessasi Jehovan todistajien kanssa luomisesta sinun tavoitteesi on koettaa saada heidät näkemään, etteivät heidän johtajansa ole tarjonneet heille luotettavaa tietoa. Tulet huomaamaan, että tässä teillä on yhteinen kiinnostuksen aihe. He luottavat ihmisten laatimiin oppeihin, joissa kirjoitukset on sovitettu ihmisten omiin ajatuksiin. Jos todistaja ymmärtää tämän, hän voi olla avoimempi evankeliumin totuuksille.

Kuinka aloitat?

Aloita keskustelu myöntämällä, että sinulla on suuri kiinnostus luomiseen. Sano, että olet kuullut Vartiotorniseuran tuottavan suuria määriä materiaalia, joissa paljastetaan kehitysopin virheet, mistä heitä on kiittäminen. Lisää sitten, että olet kuullut myös heidän oppejaan kovasti arvosteltavan. Kysy, voitko käydä heidän kanssaan läpi muutamia Raamatun kohtia, joissa puhutaan luomisesta. He eivät tule kieltäytymään. Jos sinulla on vaikeuksia muistaa kaikki alla luetellut kohdat, kysy, voivatko he lukea tämän artikkelin ja vastata sinulle jokaiseen kohtaan.

Kuinka pitkä luomisen päivä on?

Aloita keskustelemalla päivien pituudesta 1. Mooseksen kirjan ensimmäisessä luvussa.

Vartiotorniseuran julkaisu Life--How Did It Get Here? [suom. Elämän alkuperä – Viisi tärkeää kysymystä] huomauttaa totuudenmukaisesti, että heprean sana yom, käännettynä ”päivä”, voi tarkoittaa eri pituisia aikoja.2 Koska yom joskus sallii 24 tuntia pidemmän ajanjakson, Vartiotorniseura on päättänyt ”päivän” tarkoittavan sellaista läpi koko 1. Mooseksen kirjan ensimmäisen luvun.

Hyvä eksegeesi [tekstin merkityksen löytäminen] kuitenkin vaatii, että jokaisen Raamatun tekstin toissijaista merkitystä tulee etsiä vain silloin, jos kirjaimellinen merkitys ei ole ymmärrettävä. Kirjaimellinen 24-tuntinen päivä, johon luetaan ilta ja aamu, on kuitenkin erittäin järkeenkäypä 1. Mooseksen kirjan alkujakeissa. Sana yom esiintyy lukuisia kertoja ja sen merkitys on kirjaimellisesti tavallinen päivä – joko kokonainen aurinkovuorokausi tai päivänvalon aika aurinkovuorokaudessa. Kun sanaa on käytetty kirjoituksissa erityisinä alku- ja loppupisteinä (”ilta” ja ”aamu”), tai se on määritelty kuten ”ensimmäinen päivä”, ”kuudes päivä” jne., se viittaa aina kirjaimelliseen aurinkovuorokauteen.3 Tämä pitäisi osoittaa Jehovan todistajalle.

Tunnettu Uuden testamentin kreikan tutkija, Dr. Robert H. Countess, on analysoinut kriittisesti Jehovan todistajien Uutta testamenttia. Hän havaitsi, että Jehovan todistajien Uuden maailman käännöksen kääntäjät, ”ovat omaksuneet - ja myös keksineet - tiettyjä periaatteita, joiden mukaan he ovat valinneet tulkintoja, joita ei löydy heidän peruskreikan tekstissään eikä missään kreikankielisessä tekstissä.”4 Tämä taipumus näyttää aika ajoin estävän Vartiotorniseuraa hyväksymästä myös Vanhan testamentin kirjaimellista tekstiä.

Kysy Jehovan todistajalta tätä: ”Jos 1. Mooseksen kirjan kirjoittaja halusi kuvata kuutta luomisen päivää kuutena 24-tunnin päivänä, kuinka hänen olisi pitänyt tehdä se?” Jokainen päivä 1. Mooseksen kirjan luvussa yksi sisältää illan ja aamun ja päivät kuvataan ”ensimmäisenä päivänä”, ”toisena päivänä” jne. Kysy Jehovan todistajalta, miten asia olisi voitu ilmaista vielä selkeämmin.

Vartiotorniseura opettaa: ”1. Moos. 1:3-31 ei kerro taivaallisten ruumiiden alkuperäisestä luomisesta materiaksi. Se kuvaa jo olemassa olevan maan valmistamista ihmisasuttavaksi.”5 Sen vuoksi Vartiotorniseura sallii miljoonien vuosien mahdollisuuden ennen jaetta 3.6 Mutta he näyttävät sivuuttavan pääjakeen, joka kumoaa asian. 2. Moos. 20:11 Jumala itse kirjoitti kivitauluihin: ”Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan [1. Moos. 1:1], ja meren ja kaikki mitä niissä on [1. Moos. 1:2 eteenpäin].” Missään näissä jakeissa ei ole sijaa miljoonille vuosille tai millekään vuosille.

Jumalan kuusi työpäivää ja yksi lepopäivä on annettu perusteeksi sille, miksi meidän tulee pitää lepopäivä kuuden työpäivän jälkeen. Emme työskentele tuhansia vuosia ja sen jälkeen lepää tuhansia vuosia. Luomisessa ei ole taukoja jakeiden 1, 2 ja 3 välissä, kuten Vartiotorniseura antaa ymmärtää. Kielitieteilijä Dr. Charles Taylor toteaa vastauksessaan Jehovan todistajien väitteeseen, että jokainen ”päivä” on tuhansia vuosia pitkä: ”Ei ole mitään mieltä odottaa 1 000 vuotta kasvien luomisen jälkeen niitä pölyttävien hyönteisten luomista.”7

Onko Pyhä Henki Jumalan ”vaikuttava voima”?

Joka kerta, kun keskustelee Jehovan todistajan kanssa luomisesta, törmää varmasti heidän käsitykseensä Pyhästä Hengestä.

Useimmissa raamatunkäännöksissä jälkimmäinen osa jakeessa 1. Moos. 1:2 käännetään kutakuinkin samoin kuin Kuningas Jaakon käännöksessä [King James Version]: ”…ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.” Mutta Vartiotorniseura ei usko persoonalliseen Pyhään Henkeen, joten he ovat muuttaneet tekstin Raamattuunsa seuraavasti: ”…ja Jumalan vaikuttava voima liikehti vesien pinnan yllä.”8

Vartiotorniseura kieltää kolminaisuuden, joten se opettaa seuraajilleen Pyhän Hengen olevan yksinkertaisesti Jehova-Jumalan näkymätön ”vaikuttava voima” (kuten on esitetty yllä 1. Moos. 1:2 heidän oman raamatunkäännöksensä mukaan). Heidän Uuden maailman käännöksensä esittää usein tämän muka persoonattoman ”vaikuttavan voiman” ”pyhänä henkenä” kirjoitettuna pienillä alkukirjaimilla ja ilman määräistä artikkelia ”the” sanojen edessä [englannin kielessä artikkeli ”the” antaa käsitteelle merkityksen ”tietty, ainoa”, suom.huom.].

Voisiko Vartiotorniseuran käännös jakeesta 1. Moos. 1:2 olla oikein? Onko Pyhä Henki todella ennemmin ”vaikuttava voima” kuin todellinen, persoonallinen osa kolmiyhteistä Jumaluutta, kuten kristityt uskovat?

Ei todellakaan. Raamattu viittaa Pyhään Henkeen persoonallisella tavalla. Hän puhuu (Apt. 13:2, katso lopputulos 13:4), todistaa (Joh. 15:26) tulee murheelliseksi (Jes. 63:10), tietää (1. Kor. 2:10-11), tahtoo (1. Kor. 12:11), häntä voidaan pilkata (Hebr. 10:29) jne. Jeesus puhui Pyhästä Hengestä käyttäen sanaa ”Hän”, ei ”se”. Jeesus sanoo esimerkiksi (Joh. 16:13): ”Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.” Kysy Jehovan todistajalta, miksi Jeesus itse olisi kutsunut Pyhää Henkeä ”Häneksi”, jos Pyhä Henki on vain ”se”, niin kuin Vartiotorniseura opettaa. Ja kuinka Henki voi puhua, kuulla, todistaa, tulla murheelliseksi, johdattaa ja julistaa, jos hän on vain ”se”?

Raamatunkohta, johon Jehovan todistajat harvoin törmäävät järjestetyissä Raamatun tutkisteluissaan on Room. 8:26-27. Nämä jakeet eivät yksinkertaisesti sovi heidän käsitykseensä Pyhästä Hengestä. Näissä jakeissa meille kerrotaan, että Henki ”itse rukoilee meidän puolestamme”. Voiko ”voima” tehdä tällaista? Meille on kerrottu, että Hengellä on mieli. Onko ”voimalla” mieli? Meille on kerrottu, että Henki anoo meidän puolestamme. Voiko ”voima” anoa meille jotakin? Ei tietenkään. Jeesus ja muut Raamatun kirjoittajat ovat antaneet Pyhälle Hengelle persoonallisia ominaisuuksia, koska Hän on Jumaluuden persoona - persoonallinen, yhden todellisen Jumalan ilmentymä ja muoto.

Vartiotorniseuran kirjanen Reasoning from the Scriptures [Perusteluja Raamatusta], joka on suunniteltu lähinnä auttamaan Jehovan todistajia kumoamaan kristittyjen väitteet, kertoo todistajalle, kuinka vastata yllä olevaan väitteeseen sanomalla, että Kirjoituksissa ei ole epätavallista personoida jotakin (viisaus, esimerkiksi).9 Mutta kysypä todistajalta näin: ”Jos Pyhä Henki todella olisi persoona, miten Raamatun kirjoittajat ilmaisisivat asian?” Muistuta heitä, että Jeesus kutsui Pyhää Henkeä sanalla ”Hän”, ei ”se” (Joh. 16:13).

Vartiotorniseuran päämaja Brooklynissa, New Yorkissa, tuottaa miljoonia kappaleita kirjoja ja aikakauslehtiä.

Vartiotornin ja Herätkää-julkaisun kannet ladattu Jehovan todistajien internet-sivuilta.

Joskus Jehovan todistaja voi viitata Apostolien tekoihin (2:4), jossa kerrotaan opetuslasten tulleen ”täytetyiksi” Pyhällä Hengellä. He kysyvät: ”Kuinka henki voi olla persoona, kun se täytti noin 120 opetuslasta samanaikaisesti?”10 Mutta itse Jeesus, selvästi persoona, täyttää kaikki (Ef. 1:23). Kumoaako tämä sitten Jeesuksen persoonallisuuden?

Pyydä Jehovan todistajaa lukemaan Apt. 5:3-4. Näissä jakeissa Ananiasta syytetään Pyhälle Hengelle valehtelemisesta. Miten ja miksi joku vaivautuisi valehtelemaan ”voimalle”? Heti seuraavassa jakeessa Pyhän Hengen osoitetaan olevan Jumala (”Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle.” Apt. 5:4). Pyydä sitten todistajaa lukemaan omasta Uuden maailman käännöksestään 2. Kor. 3:17 osoittaaksesi, että Jumala on Henki - ei vain joku, joka lähettää ”vaikuttavan voiman”. Tässä jakeessa Uuden maailman käännös sanoo, että ”Jehova on Henki”.

Ei ole epäilystäkään, Vartiotorniseuran käännös 1. Moos. 1:2 on epätarkka. Valitettavasti he eivät ole ottaneet muita tärkeitä Raamatun kohtia huomioon muotoillessaan oppiaan. Sen sijaan, että olisivat muodostaneet oppinsa Raamattuun pohjaten, he ovat sovittaneet jakeen 1. Moos. 1:2 käännöksen oppiinsa sopivaksi.

…ja Sana oli Jumala

Johannes 1:1 on hieno raamatunkohta, jota kristityt ovat vaalineet vuosisatoja. Se osoittaa selvästi useimmissa käännöksissä, että Jeesus, Luoja (”Sana”) ”oli Jumala”. Mutta jälleen kerran Uuden maailman käännös on tehnyt lisäyksen Kirjoituksiin. Vartiotorniseuran käännös ei sano, että ”Sana oli Jumala”, vaan se sanoo: ”Sana oli (eräs) jumala”. Jeesus on alennettu vain ”erääksi jumalaksi”.

Katsotaanpa, mihin tällainen teologia johtaa. Jos Jeesus ei ole tosi Jumala, Vartiotorniseuran käännös tekee Hänet epäjumalaksi - ei sen paremmaksi kuin Baal tai Saatana. Pietari varoittaa tästä: ”… teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon” (2. Piet. 2:1).

Tosiasia on, että Jeesusta kutsutaan Jumalaksi Raamatussa, yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa. Pyydä Jehovan todistajaa katsomaan Joh. 20:28. Tässä jakeessa apostoli Tuomas ymmärtää, kuka Jeesus on ja huudahtaa: ”Minun Herrani ja minun Jumalani!” (isolla alkukirjaimella ”J” vieläpä Uuden maailman käännöksessä). Jeesuksen vastaus ei jätä epäilykselle sijaa, että Tuomas on ilmaissut totuuden. Tuomas oli todelliseen Jumalaan uskova ja hän sanoi Jeesuksesta ”minun Jumalani”. Tuomas viittasi tiettyyn, todelliseen Jumalaan, hänen Jumalaansa, nimittäin Jeesukseen. Koska Tuomas pystyi rehellisesti kutsumaan Jeesusta ”Jumalaksi”, on johdonmukaista kutsua Häntä Jehovaksi. Aikaisemmin jotkut Jehovan todistajat vastasivat tähän raamatunkohtaan sanomalla, että Tuomas vain yksinkertaisesti ilmaisi hämmästyksensä kuin huudahtaen ”Voi hyvä Jumala!” Harvat kuitenkin myöntävät nykyään, että Tuomas olisi pilkannut Jumalaa tällä tavoin, erityisesti ajatellen Jeesuksen vastausta.

Useimmissa käännöksissä Joh. 1:1 toteaa, että Jeesus, Luoja (”Sana”) ”oli Jumala”. Mutta Uuden maailman käännös on muuttanut jakeen muotoon ”Sana oli (eräs) jumala” tehden näin Jeesuksesta Baalin tai Saatanan kaltaisen epäjumalan.

Kansi ja sivu on ladattu Jehovan todistajien internet-sivuilta.

Toinen raamatunkohta, joka kutsuu Jeesusta Jumalaksi, on Jesaja 9:5. Tämä jae kuullaan kirkoissa maailmanlaajuisesti joka joulu. Se on Jesajan profetia, jossa sanotaan: ”Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.”

Keskustelu tästä raamatunkohdasta Jehovan todistajan kanssa kulkee tavallisesti tähän tapaan:

”Kuka on tämä lapsi, joka on meille syntynyt?”

”Hän on Jeesus Kristus.”

”Miten häntä jakeessa kutsutaan?”

”Häntä kutsutaan siinä Ihmeelliseksi Neuvonantajaksi, Väkeväksi Jumalaksi…”

”Väkevä kuka?”

”No, häntä kutsutaan siinä Väkeväksi Jumalaksi, mutta hän ei ole Kaikkivaltias Jumala, joka on Jehova, Isä.”

”Miten häntä kutsutaan siinä Väkevän Jumalan jälkeen?”

(Hiljaisuus.)

Taas kerran meidän tulee osoittaa Jehovan todistajalle, mihin tällainen teologia johtaa. Jehovan todistajan täytyy uskoa näiden raamatunkohtien avulla, että Jeesus on joko (a) epäjumala, tai (b) toinen tosi Jumala. Molemmat näkökannat ovat hämmentäviä Jehovan todistajalle, joka ei ole koskaan itse ajatellut tällaista väitettä.

Kysy Jehovan todistajalta vielä jakeesta Jesaja 9:5, mikä ero on ”Väkevän Jumalan” (jonka hän myöntää olevan Jeesus) ja ”Kaikkivaltiaan Jumalan” (jonka hän sanoo olevan Jehova - Jumala Isä) välillä. Kenties hän sanoo, että Kaikkivaltias Jumala Jehova ylläpitää kaikkea sanansa voimalla. Mutta Hebr. 1:3 sanoo tämän Jeesuksesta. Ehkä hän sanoo, että Kaikkivaltiaalla Jumala Jehovalla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Matteus 28:18 sanoo kuitenkin tämän Jeesuksesta. Määritelmän mukaan ”kaikkivaltias” tarkoittaa ”kaikkivoipaista”.11 Sen vuoksi Jeesus Kristus on kaikkivaltias.

Osoita Jehovan todistajalle, että vaikka Vartiotorniseura opettaa Väkevän Jumalan ja Kaikkivaltiaan Jumalan olevan eri asioita, Kirjoitukset eivät tue tätä. Pyydä häntä lukemaan Jesaja 10:20-21 Uuden maailman käännöksestään. Jae 21 sanoo: ”Jäännös palajaa, Jaakobin jäännös, väkevän Jumalan tykö.” Entinen Jehovan todistajien vanhimmiston jäsen David Reed ehdottaa, että sanot todistajalle: ”Koska Jesaja oli juutalainen ja uskoi vain yhteen Jumalaan – Jehovaan - kenen Jesaja ymmärsi Väkevän Jumalan olevan?” Varmasti Jesaja olisi ymmärtänyt Väkevän Jumalan olevan Jehova. Siten profeetta Jesajan kirjoittama jumalallisesti inspiroitu Sana kutsuu Jehovaa ”Väkeväksi Jumalaksi”, vaikka Jehovan todistaja myöntää Jes. 9:5 kertovan, että Jeesus on ”Väkevä Jumala”.12

Vakuuttaaksesi asiasi pyydä todistajaa lukemaan Jeremia 32:18 omasta Raamatustaan. Muistuta häntä, että Vartiotorniseura opettaa Väkevän Jumalan ja Kaikkivaltiaan Jumalan olevan eri asioita. Jer. 32:18 kertoo Väkevän Jumalan nimen: ”joka olet tosi Jumala, Suuri, Väkevä, jonka nimi on armeijoiden Jehova.” Sano sitten todistajalle, että kun Jeesus on ”Väkevä Jumala” ja Jehova on ”Väkevä Jumala”, niin kuka Jeesuksen täytyy olla? (Anna hänen päästä siihen johtopäätökseen ihan itse, että Jeesus ja Jehova ovat yksi, kuten Johannes 10:30 sanoo.)

Jehovan todistajat eivät kutsu kokoontumispaikkojaan ”kirkoiksi” vaan ”valtakunnansaleiksi”.

Wikimedia, Tiia Monto

Loppuhuomautukset, yhteenveto ja johtopäätökset

Voimme nähdä, että Vartiotorniseuran kuvaama luominen poikkeaa monin merkittävin tavoin Raamatun kuvaamasta luomisesta. Tässä joitakin eroja:

  • He väittävät, että päivä on tuhansia vuosia pitkä.
  • He lisäävät perusteettomasti lukemattomia vuosia jonnekin jakeiden 1 ja 3 välille 1. Mooseksen kirjan ensimmäisessä luvussa.
  • He ovat korvanneet jakeessa 1. Moos. 1:2 (persoonallisen) ”Jumalan Hengen” (persoonattomalla) ”Jumalan vaikuttavalla voimalla”.
  • He käyttävät Pyhästä Hengestä sanaa ”se”, kun taas Jeesus itse kutsuu Pyhää Henkeä sanalla ”Hän”.
  • He ovat alentaneet Jeesuksen Jumalan luomaksi sen sijaan, että Hän on Luoja (Kol. 1:16-17). (Itse asiassa he uskovat, että Jeesus on vain luotu enkeli.)
  • Heidän tulkintansa Joh. 1:1:stä johtaa siihen, että Jeesus on epäjumala.
  • He tekevät eron Jeesukseksi kutsutun jumalan (jonka he saattavat vastahakoisesti myöntää olevan ”väkevä Jumala”) ja Jumalan, jota kutsutaan Jehovaksi (jonka he sanovat olevan ”kaikkivaltias Jumala”), välille. Tämä on vastoin Kirjoituksia, joissa sekä Jeesusta että Jehovaa kutsutaan ”väkeväksi Jumalaksi”.

Kaikki nämä tosiasiat tulisi osoittaa ja niistä tulisi keskustella Jehovan todistajan kanssa niin kauan kuin tarpeellista. Jehovan todistajia on koulutettu viemään sinut sivuraiteille, ja he saattavat pyrkiä viemään huomiosi Harmageddoniin tai johonkin muuhun asiaan. Vastusta tätä kiusausta, kunnes olette käyneet keskustelun kaikista luomiseen liittyvistä aiheista, joita on käsitelty tässä artikkelissa.

Sinun tavoitteesi on osoittaa todistajille, että heidän järjestönsä on pettänyt heitä pahasti opetuksessaan luomisesta. Tämän tulisi helpottaa heitä oivaltamaan, että Vartiotorniseuran muutkin opetukset ovat mahdollisesti vääriä (joista monet ovat). Jos Jehovan todistaja ymmärtää tämän, hän voi sitten olla valmis vastaanottamaan todellisen evankeliumin - pelastuksen armosta, uskon kautta, Vartiotorniseuran virheellisen opetuksen asemesta (Ef. 2:8-9).

Lähdeluettelo ja kommentit
  1. Did Man Get Here by Evolution or by Creation?, Watchtower Bible and Track Society of New York, Inc., Brooklyn, 1967; also Life -- How Did it Get Here? By Evolution or Creation? Watchtower Bible and Track Society of New York, Inc., Brooklyn, 1985.
  2. Life -- How Did it Get Here? p.26
  3. Henry M. Morris and Martin Clark, The Bible Has the Answer (Revised and Enlarged), Creation-Life Publishers, San Diego, 1976, p.94.
  4. Robert H. Countess, The Jehovah’s Witnesses New Testament, Presbyterian and Reformed Publishing Co., Phillipsburg (New Jersey), second edition, 1987, p.12.
  5. Reasoning from the Scriptures, Watchtower Bible and Track Society of New York, Inc., Brooklyn, 1985, p.88.
  6. ibid.
  7. Vastaus yleisönosastokirjoitukseen, Creation 10(4):46–47, September 1988.
  8. New World Translation of the Holy Scriptures, Watchtower Bible and Tract Society of New York, Inc., Brooklyn, 1961 (Revised 1970), Genesis 1:2.
  9. Ref. 5, p. 380.
  10. You Can Live Forever on a Paradise on Earth, Watchtower Bible and Track Society of New York, Inc., Brooklyn, 1982, pp. 40-41.
  11. Oxford Reference Dictionary, Guild Publishing, London, 1986.
  12. David A. Reed, Jehovah’s Witnesses Answered Verse by Verse, Baker Book House, Grand Rapids, Michigan, 1986, p. 42.

Vartiotorniseura on muuttanut ”Jumalan Hengen” 1. Moos. 1:2 ”Jumalan vaikuttavaksi voimaksi”, joka liikkui vetten päällä.

iStockphoto.com/karandaev

Onko Jeesus Kristus "luotu olento"?

Vastoin yleistä kristillistä opetusta Vartiotorniseura ei usko, että Jeesus Kristus on Jumala. Sen vuoksi he eivät usko hänen olevan Luoja, kuten Kol. 1:16 sanoo: ”Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on… kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen.”

Kuinka Jehovan todistajien Raamattu kiertää tämän? Yksinkertaista: he vain lisäävät sanoja tekstiinsä muuttaen sen merkityksen! Jehovan todistajien Uuden maailman käännöksessä Kol. 1:16 sanoo: ”sillä hänen välityksellään luotiin kaikki [muu] mitä on taivaassa ja maan päällä… Kaikki [muu] on luotu hänen välityksellään ja häntä varten.” Seuraava jae (17) saa samanlaisen käsittelyn: kaksi ”muu”- sanaa on jälleen lisätty ilman oikeutta, jolloin Kristuksesta ei ole tehty kaiken Luojaa (kuten kreikkalainen teksti sanoo), vaan ”muiden” asioiden Luoja.

Kreikankielen tutkija Dr. Robert Countess kommentoi sanojen lisäämisestä Uuden testamentin tekstiin: ”Käännöksissä tulisi välttää lisäämästä mitään sanaa tekstiin, silloin kun kreikankielinen teksti on jo ymmärrettävää luettavaa.”1 Korosta tätä Jehovan todistajalle. Pyydä häntä sitten tarkastamaan jakeet Kol. 1:16-17 omasta kreikka-englanti rivienvälisestä käännöksestään [The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures] (käännöksessä on kreikankielinen teksti ja käännös englanniksi sanasta sanaan). Näin hän huomaa, että neljää ”muu”-sanaa ei löydy kreikankielisestä tekstistä, josta hänen Uusi testamenttinsa on käännetty. Tämä osoittaa, että Vartiotorniseuran oppi Luojasta on väkisin sovitettu Kirjoituksiin – kun oppi tulisi muodostaa huolellisesti Kirjoituksia käyttäen.

Lähdeluettelo

1. Robert H. Countess, The Jehovah’s Witnesses New Testament, Presbyterian and Reformed Publishing Co., Phillipsburg (New Jersey), second edition 1987, p. 13.


ROBERT DOOLAN
Robert Doolan oli Creation-julkaisun toimittaja 10 vuoden ajan sekä satunnainen avustaja. Hän toimi päätoimittajana merkittävässä koulutusorganisaatiossa.

Copyright © Creation Ministries International.
Used with permission. Käytetty luvalla. creation.com