torstaina, 10. joulukuuta 2020, klo 18.32

Miksi seurakunnat vuotavat kuin seula?

Pekka Reinikainen

Suomalaiset jättävät seurakunnat sankoin joukoin. Tätä tapahtuu muuallakin kuin Helsingissä, missä enää 33 prosenttia 30–39-vuotiaista miehistä kuuluu kirkkoon ja suurin osa heistäkin ilmeisesti kuuluu kirkkoon pelkän perinteen vuoksi.

Kun jatkossa myös perinteisen kulttuurikristillisyyden vuoksi kirkkoon sitoutuneet ihmiset jättävät seurakunnat, ajatus kansankirkosta tulee mahdottomaksi.

Miksi seurakunnat jätetään?

Kirkosta luopujien ilmoittamat syyt erolleen kertovat viestin kirkosta, joka on menettänyt uskonsa Pyhän Hengen johdatuksessa annettuun ilmoitukseen maailman alkuperästä. Kirkko on muuttumassa jäsenistön enemmistölle pelkäksi joululaulutilaisuuksien sekä kaste-, vihkimis- ja hautajaisseremonioiden järjestäjäksi. Eroajista 68 prosenttia sanoi, että kirkolla ei järjestönä ole minulle mitään merkitystä. 62 prosenttia eroajista ilmoitti syyksi, ettei ole uskonnollinen. Eroajista 61 prosenttia puolestaan sanoi, ettei halua maksaa kirkollisveroa ja 54 prosenttia totesi, ettei usko Jumalaan.

Tämä paljastaa sen, että erosyynä ei suinkaan ole kirkon väitetty ”vanhanaikaisuus ja suvaitsemattomuus”, vaan yksinkertaisesti se, että Jumalan olemassaoloon ei enää uskota, koska kirkkokaan ei enää näytä uskovan Jumalan Raamatussa ilmoittamaan maailman historiaan. Piispat allekirjoittivat, vuosi sitten, 27.11.2019 asiakirjan, missä suhtaudutaan myönteisesti alkuräjähdykseen ja Charles Darwiniin maailmanselityksenä. Kuinka tällaista kirkkoa kukaan enää voisi ottaa vakavasti, kun se ei itsekään enää usko Jumalan meille antamaan ja Jeesuksen vahvistamaan tietoon luomisesta, syntiinlankeemuksesta, vedenpaisumuksesta ja kansojen karkottamisesta Baabelista synnin ja tottelemattomuuden takia. Ainoa lääke, joka palauttaa ihmisten uskon Raamatun arvovaltaan on seurakunta, jossa opetetaan, että Raamatun 11 alkulukua ovat todellista historiaa. Tämä selviää uutuuskirjoistamme Syvän ajan petos ja Raamattu ei tunne evoluutiota. Jälkimmäisessä useat tiedemiehet todistavat elämänsä muutosta, kun he tajusivat, että Raamattu on totta!

Vallitseva myytti, jonka mukaan kirkko konservatiivisuudellaan, patriarkaalisuudellaan ja suvaitsemattomuudellaan ajaa ihmiset pois seurakuntien jäsenyydestä on väärä. Vain 30 prosenttia vastaajista on ilmoittanut kirkosta eroamisensa syyksi sen, että kirkko on liian suvaitsematon seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Toisaalta 10 prosenttia ilmoittaa eronsa syyksi sen, että kirkko on liiaksi mukautunut nykymaailman menoon! Jos saarnatuoleista julistettaisiin, että luominen, lankeemus, vedenpaisumus ja Baabelin tapahtumat ovat tosiasioita, alkaisi seurakunnissakin tapahtua!

Tästä on helppo tehdä johtopäätös!

Kirkosta eroamisten suurta virtaa ei padota muuttamalla kirkon oppi maailmaa miellyttäviksi tai tekemällä messuista viihdettä. Vanha sanonta kuuluu: "Kun Pyhä Henki jättää seurakunnan, temput alkavat". Päin vastoin, on ilmeistä, että tällainen oppien muuttaminen vain kiihdyttää kirkkojen jäsenkatoa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa liberaalin suunnan omaksuneet suuret protestanttiset kirkkokunnat ovat kokeneet valtavan romahduksen jäsenmäärissään ja joutuneet sen vuoksi perikadon partaalle. Luterilainen kirkko hajosi USA:ssa kahtia, kun samaa sukupuolta olevien vihkiminen otettiin käyttöön. Luterilaisista kirkoista vain Missouri synodi on sitoutunut koko Raamattuun, ja pitää myös sen 11 alkulukua Jumalan antamana ilmoituksena maailman historiasta.

Viime vuosikymmeninä toteutettu kirkon oppien muuttaminen osoittaa,

että Raamatun opeilla ei kirkossa katsota olevan minkäänlaista jumalallista arvovaltaa. Oppejaan muuttamalla kirkko tuhoaa loputkin uskottavuudestaan ja joutuu ateistisen maailmankäsityksen ansaan, jossa Darwinin evoluutio ja Alkuräjähdys maailman ”luojana” nostetaan alttarille palvottavaksi. Tämä johtaa surkuhupaisaan tilanteeseen, jossa uskontunnustuksessa ei tosissaan puhuta ”taivaan ja maan luojasta” vaan taustalla on julistajien usko itsestään ilmestyvään maailmaan, missä aine päätti ryhtyä Jumalan kuvaksi, jonka järjestä tuli totuuden mittapuu.

RAHVAANOMAISTA JEESUKSEN TYÖN PILKKAAMISTA

Helsingin Sanomien pilapiirtäjä Pertti Jarla osoittaa rimanalituksellaan (HS 5.12) tasonsa. Kun ehtoollisella todetaan "sinun edestäsi annettu", tällä viitataan Jeesukseen, joka antoi ristillä itsensä uhriksi ja sovitti näin meidän syntimme. Helsingin Sanomien aikaisempi pilapiirtäjä, Kari Suomalainen ei olisi langennut tällaiseen kapakkatason pilailuun, missä pappi juottaa keskiolutta alttarille polvistuneelle ihmiselle. Kari Suomalainen oli älykäs kulttuuripersoona.

En halua rajoittaa sananvapautta, mutta laatulehdeltä voisi edellyttää tyylikkäämpää tasoa. Sama tusina-ateistien tasoinen sanailu jatkuu Kuukausiliitteessä, missä seimeen syntynyt Jeesus korvataan joulupukilla ja spekuloidaan joulupukin ristiinnaulitsemisella. Lehden tilaajien enemmistö kuulunee kirkkoon, mutta piispat tuskin julkisesti paheksuvat sakramentin saastuttamista. Ei Raamatussa turhaan todeta: "Sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo itselleen tuomion. Sen vuoksi teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat nukkuneet pois" (1.Kor.11:29-30).

PUHE SANAN JA RUKOUKSEN ILLASSA 8.12 

Petrus församlingin, Petruksen seurakunnan, kaksikielinen Sanan ja Rukouksen ilta Munkkiniemen kirkossa Helsingissä: Sanan ja rukouksen ilta



PEKKA REINIKAINEN, LL, tietokirjailijaPekka Reinikainen on valmistunut lääkäriksi Ranskan Montpellierissä ja toiminut käytännön lääkärinä yli 40 vuotta sekä yli 10 vuotta kuntoutuslääkärinä ja koululääkärinä. Reinikainen on toiminut kolme kautta Lääkäriliiton valtuuskunnassa ja useissa valiokunnissa sekä Kunnallislääkärit ry:n hallituksessa, Helsingin aluelääkäriyhdistyksen puheenjohtajana sekä Suomen kristillisen lääkäriseuran puheenjohtajana. Hän on myös Viron kristillisen lääkäriseuran kunniajäsen. Hän on toiminut 10 vuotta sosiaalilautakunnan, 20 vuotta Helsingin kaupunginvaltuuston ja Valtioneuvoston päihde- ja raittiusasiain neuvottelukunnan jäsenenä sekä kirkolliskokouksen jäsenenä 16 vuotta.


Tahdotko antaa palautetta blogista? Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen .
Blogien kirjoittajat vastaavat itse blogiensa sisällöstä. Blogitekstit ovat kirjoittajiensa mielipiteitä eivätkä välttämättä vastaa Luominen ry:n, yhdistyksen hallituksen tai hallituksen jäsenten näkemyksiä.