Lentävien laitteiden historia osoittaa, ettei lentokyky kehittynyt

Artikkeli on muokattu Stuart Burgessin kirjasta Hallmarks of Design: evidence of purposeful design and beauty in nature

Muokattu tekijän kirjasta Hallmarks of Design: evidence of purposeful design and beauty in nature, saatavilla osoitteesta: creation.com/s/10-2-525

Stuart Burgess

Ilmailun historia näyttää selvästi, että lentokyvyn evoluutio on mahdotonta. Joitain teknologian ja ilmailun historian virstanpylväitä on lueteltu oheisessa taulukossa. Siitä näkyy, että ensimmäinen ohjattava lentolaite rakennettiin vuonna 1902, yli 150 vuotta kehittyneen koneteollisuuden alkamisen jälkeen. Tämä pitkä aikaväli ei johtunut siitä, ettei lentävää laitetta olisi tahdottu tehdä, vaan siitä että insinööreillä oli suuria vaikeuksia suunnitellessaan laitetta, joka voisi lentää ohjatusti.

Ihmistekoisten lentolaitteiden kehitys

TAPAHTUMA AJANKOHTA
Monimutkaisten koneiden kehittäminen 1750 –1800
Kantavan siipimuodon keksiminen 1804
Ultrakevyiden siipirakenteiden kehittäminen 1896
Peräsiiven keksiminen 1896
Sivuvakaimen keksiminen 1902
Sivuvakaimen siivekkeen keksiminen 1902
Ensimmäinen ohjattu liito 1902
Ensimmäinen moottoroitu lentokone 1903
Ensimmäinen moottoroitu helikopteri 1907

Vaikka teollisessa vallankumouksessa (vuosina 1750–1800) kehitettiin monia mutkikkaita laitteita ja moottoreita, lentävien laitteiden kehittely edistyi tuohon aikaan vain vähän. Kun kantava siipimuoto keksittiin vuonna 1804, jotkut ajattelivat, ettei lentävän laitteen rakentamiseen menisi kauan, koska siivet ovat ilmeisin osa, joka lentämiseen tarvitaan. Kesti kuitenkin vielä 98 vuotta, ennen kuin ensimmäinen ohjattu liito onnistui vuonna 1902.

Lentotaidon kehittämiseen tarvittiin yllättävän pitkä aika ottaen huomioon, kuinka monet lahjakkaat insinöörit ja tiedemiehet painiskelivat haasteen kimpussa.

Wrightin veljesten liidokki

Wrightin veljesten liidokki.

Ensimmäisen ohjattavan lentolaitteen kehittelyyn kului kantavan siipimuodon keksimisen jälkeen näin kauan siksi että lentämiseen tarvitaan lisäksi kevyitä rakenteita ja ohjauslaitteita. Sitä paitsi tällaisia mekanismeja ei ole muissa koneissa, joten insinöörien täytyi kehittää ne alusta alkaen.

1800-luvun insinöörit tarvitsivat paljon luovuutta ja kaukokatseisuutta suunnitellessaan uusia kevyitä rakenteita, jotka sopisivat lentämiseen. Myös lentämisen lainalaisuuksien ymmärtäminen ja lentolaitteisiin tarvittavien ohjauslaitteiden kehittäminen osoittivat suurta älykkyyttä. Lentämisen ohjaaminen on hyvin vaikeaa, koska ilmassa olevaa laitetta ei pidättele mikään. Siksi tarvitaan hallintalaitteita, joilla kone saadaan oikeaan asentoon kolmella akselilla: poikittais-, pysty- ja pituussuunnassa (kuva alla). Autolla ajettaessa riittää, kun sitä ohjataan tien suuntaisesti (poikittaisesti). Lentokone voi lisäksi kallistella puolelta toiselle sekä liikkua ylös- ja alaspäin. Lisähaastetta lentämiseen tuo se seikka, että lentonopeuden ja -suunnan pitää pysyä tiettyjen raja-arvojen sisällä, jotta lento olisi vakaata.

Lentokonetta täytyy ohjata koko ajan kolmessa suunnassa.

Lentokonetta täytyy ohjata koko ajan kolmessa suunnassa.

Vuonna 1902 Wrightin veljekset tekivät joitain kuuluisia keksintöjä, jotka mahdollistivat ensimmäisen ohjattavan liitokoneen rakentamisen. Aikaisemmat kehittäjät olivat suunnitelleet kevyitä siipirakenteita ja säädelleet korkeutta saranoiduilla laipoilla. Kukaan ei ollut siihen asti kuitenkaan kunnolla ymmärtänyt, mitä ongelmia syntyy siitä, että kallistuksessa kumpaankin siipeen kohdistuu erilainen ilmanvastus. Tutkittuaan tätä ilmiötä Wrightin veljekset alkoivat suunnitella apuvälinettä, joka kumoaisi ilmanvastuksen eron. He keksivät pyrstöeväperäsimen; sen huomattiin tuovan koneen lentämiseen vakautta käännöksissä. Pyrstöeväperäsin toimi samaan tapaan kuin linnun pyrstösulat. Näyttääkin siltä, että Wrightin veljekset olivat oivaltaneet, että linnut käyttävät pyrstösulkiaan ohjaamiseen. Pyrstöeväperäsimen keksimisen ansiosta Wrightin veljekset toteuttivat ensimmäisen onnistuneen liidon vuonna 1902.

Vuonna 1903 Wrightin veljekset menivät pidemmälle valmistamalla ensimmäisen ohjattavan moottoroidun lentokoneen nimeltään ”The Flyer”. Jotkin biologiankirjat väittävät, että ohjattu liito olisi paljon yksinkertaisempaa (helpommin saavutettavissa) kuin moottoroitu lento. Asia ei kuitenkaan ole niin. Sen näkee siitä, että kantavan siipimuodon keksimisen jälkeen kesti 98 vuotta päästä ohjattuun liitoon. Siitä sen sijaan kului vain yksi vuosi lisää moottoroidun lennon onnistumiseen.

Wrightien alkperäinen lentokone, ”The Flyer”, Lontoon tiedemuseossa.

Wrightien alkperäinen lentokone, ”The Flyer

Lentämisen tarkkuusluonteesta kertovat ne lukuisat onnettomuudet, jotka tapahtuivat lentoharjoituksissa 1800-luvulla. Kirjassa ”The Hamlyn History of Aviation” kerrotaan rohkeasta ranskalaisesta, joka pelastui täpärästi:

”Vuonna 1857 Jean-Marie Le Bris rakensi tyylikkään liitokoneen, jonka muoto muistutti hänen näkemiään albatrosseja – – Kun liitokone oli jälleen kerran lähtenyt lentoon alamäkeen, se kuljetti Le Brisiä lyhyen matkaa ilmassa. Mutta kun hänellä ei ollut mitään keinoa ohjata konetta, hän törmäsi rajusti maahan katkaisten jalkansa.”1

Tämä esimerkki valaisee niitä haasteita, joita maaeläimillä olisi ollut, jos ne olisivat halunneet kokeilla lentämistä. Lentokokeiluilla voi kuolla sukupuuttoon mutta ei muuttua linnuksi, lepakoksi tai lentoliskoksi! Pane merkille äskeisestä lainauksesta, kuinka mies oli yrittänyt kopioida albatrossin suunnittelua. Vaikka insinööreillä oli lintuja malleina, vei kuitenkin pitkän aikaa, ennen kuin he saivat selville, kuinka suunnitella lentäviä laitteita.

Jos evoluutioteoria olisi totta ja lentokyky voisi kehittyä askel kerrallaan, silloin myös insinöörit olisivat voineet lähteä kehittämään lentävää laitetta, vaikka höyryjunasta vähän kerrallaan. Tällainen ehdotus on kuitenkin järjetön, koska maakulkuneuvolla ja lentokoneella on suunnaton ero. Samoin on järjetöntä väittää maaeläimen kehittyneen asteittain lentäväksi olennoksi.

Koska lentäminen on näin monimutkaista, ei ole mikään ihme, että ensimmäisen lentolaitteen kehittämiseen meni yli 150 vuotta siitä, kun ensimmäiset koneet keksittiin teollisen vallankumouksen aikana. Se että tähän työhön kului näin pitkä aika huolimatta kaikesta siihen käytetystä älykkyydestä ja insinööritaidosta, on vahva osoitus siitä, että lentotaito ei ole voinut kehittyä satunnaisten muutosten kasautuvan valinnan kautta.

Lähdeluettelo ja kommentit
  1. Baldry, D., (ed), The Hamlyn History of Aviation, Hamlyn, London, p. 14, 1996.

STUART BURGESS, FT, PROFESSORIStuart Burgess on toiminut opettajana Cambridgen yliopistossa, Liberty-yliopistossa (USA) ja Bristolin yliopistossa, jossa hän johti tekniikan laitosta monien vuosien ajan. Hän on julkaissut yli 160 tieteellistä tutkimusta suunnittelusta insinööritieteissä ja luonnossa. Hän on voittanut useita kansallisia palkintoja omilla suunnittelutöillään. Stuart on kirjoittanut ja luennoinut laajasti suunnittelusta raamatullisen luomisajatuksen tukena, myös CMI:n kanssa.

Creation 42(4):36-38, lokakuu 2020
Copyright © Creation Ministries International.
Used with permission. Käytetty luvalla.
Kuvat ©: creation.com; National Archives, Washington, D.C.; 123rf.com/OXANA BERNATSKAYA; alamy.com/Chronicle