Kategoria

Teistinen evoluutio (21)

Teistinen evoluutio on näkemys, jonka mukaan Jumala "loi" kaiken vuosimiljardien aikana käyttäen kuolemaa ja kärsimystä "luomisensa" välineinä. Teistinen evoluutio on täydellisen ristiriitainen Raamatun ilmoituksen kanssa, jonka mukaan kuolema tunkeutui maailmaan ihmisen syntiinlankeemuksen jälkeen, ja se tullaan tuhoamaan vihollisista viimeisimpänä. Teistisen evoluution johdonmukainen jatke on ateistinen evoluutio.

”Pikakurssi”tieteen filosofiaan ja ajoitusmenetelmien ymmärtämiseen.

Luomiskertomuksen vertauskuvallistaminen ja luomispäivien tulkinta miljoonien vuosien pituisiksi vievät pohjan sekä Luojan erittäin hyvältä luomistyöltä että Jeesuksen sovitustyöltä, ristinkuolemalta ja koko evankeliumin uskottavuudelta. Miksi?

Uutuuskirja Teologien tiedeusko – Epäuskon monumentti. Eero Junkkaala ja tapaus Francis Collins

Teologien tiedeusko - Epäuskon monumentti

Teologien tiedeusko - Epäuskon monumentti: Huomioita Eero Junkkaalan kirjasta Onko mitään Järkeä uskoa Jumalaan sekä evankelis-luterilaisen kirkkomme piispojen julkilausumasta Tieteiden lahja.

Miksi aikanamme niin monet pastorit ja opettajat hylkäävät Raamatun selkeän sanoman, jotta voivat esittää sen muka yhteensopivana naturalistisen (ateistisen) evoluutiotarinan kanssa – vaikka evoluutiosatu on täydessä ristiriidassa sekä Raamatun että aikamme luonnontieteiden tulosten kanssa? Kirurgi Mikko Tuulirannan uutuuskirja Teologien tiedeusko pureutuu tähän elintärkeään aiheeseen ja samalla rohkaisee Raamatulle uskollisia maallikkoja, opettajia ja teologeja.

Vinkki: voit ladata kirjan koneellesi PDF-muodossa. Voit vapaasti myös jakaa teosta eteenpäin.

Painetun kirjan voi hankkia itselleen edullisesti verkkokaupastamme.

ISBN 978-952-69229-5-9 (nid.)

ISBN 978-952-69229-6-6 (PDF)

 

Päivitettyjä vastauksia luomiseen kriittisesti suhtautuvan kysymyksiin biologiasta.

Raamatullisina kreationisteina me ymmärrämme, kuinka tärkeää oppi luomisesta on Raamatun kokonaisuudelle luomisesta, lankeemuksesta, lunastuksesta ja ennalleen asettamisesta. Monet meistä muistavat sen hetken, kun ”valot syttyivät” ja ymmärsimme, että 1. Mooseksen kirjaan voi todella luottaa historiallisena kuvauksena.

Saimme lehtemme lukijalta kritiikkiä siitä, että mainitsemme lehdessä evoluution ja miljoonat vuodet. Emme ole koskaan saaneet palautetta tästä näkökulmasta käsin, josta syystä julkaisemme siitä osia nyt nettiartikkelin muodossa. Kritisoijan tekstiä on lyhennetty ja jäsennelty luettavuuden vuoksi.

Täältä voit ladata Lasse Uotilan laatiman kirja-arvion kirjasta THEISTIC EVOLUTION - A Scientific, Philosophical and Theological Critique, jota voit käyttää ja hyödyntää täysin vapaasti.

Raamatullista luomista julkisuudessa puolustavat harjaantuneet henkilöt havaitsevat, että heidän viestinsä kohtaa yleensä kovimman vastarinnan teististen evolutionistien taholta. He väittävät, että Jumala loi kaikki elävät olennot evoluutiota2 käyttäen. Teistisen evolutionisti -kirjailijan Denis Alexanderin mukaan me nuoren maan kreationistit ”saatamme evankeliumin huonoon valoon”, opetuksemme ”vahingoittaa Jumalan valtakunnan leviämistä”, aiheutamme ”eripuraa” ja ”kristilliset evoluutiota vastustavat kampanjat ovat jättimäistä harhautusta – –.” 3 Näemme kuitenkin pian, että asia on aivan päinvastoin. Voisimme hyvin kysyä: Miksi kukaan kristitty väittäisi, että kaikkivoipa ja kaikkitietävä Luoja käytti ”kömpelöä, tuhlailevaa, haparoivaa, ala-arvoista ja vastenmielisen julmaa” evoluutioprosessia?4 Koska Raamattu ei sanallakaan kerro tällaisesta ajatuksesta, johtopäätöksemme on, että teistiset evolutionistit ovat lähtökohtaisesti olettaneet evoluution tosiasiaksi ja sen jälkeen yrittäneet mukauttaa 1. Mooseksen kirjan uskomukseensa.

Jos pitkiä ajanjaksoja olettavat tulkinnat ovat olleet aina yleisiä, voidaan tästä päätellä, että Raamattu antaa tästä jotain vihjettä. Jos tällaisia tulkintoja ei kuitenkaan ole esitetty ennen kuin pitkät ajanjaksot nousivat ”tieteessä” suosioon, on todennäköisempää, että kyseisten tulkintojen takana on yritys sovittaa Raamattu yhteen ”tieteen” kanssa.

Uudessa testamentissa viitataan luomiseen, syntiinlankeemukseen, vedenpaisumukseen ja vedenpaisumusta edeltäneisiin ja seuranneisiin tapahtumiin suoraan 58 kertaa. Lue, mitkä nämä kohdat ovat.

Onko metodologinen naturalismi ainoa viitekehys, jonka puitteissa voidaan tehdä tiedettä?

Vaikka heprean kielen "päivä"-sanalla on useampia merkityksiä, ensimmäisen Mooseksen kirjan kielioppi kertoo selvästi, että luomiskertomus on kirjoitettu historialliseksi kuvaukseksi.

Lutherille on annettu kunnia protestanttisen uskonpuhdistuksen käynnistämisestä, kun hän naulasi kuuluisat 95 teesiä Wittenbergin kirkon oveen Saksassa vuonna 1517. Hän ei ainoastaan löytänyt uudelleen raamatullisia opinkappaleita yksin Raamatusta ja pelastusta yksin armosta uskon kautta, vaan hän myös palautti monien raamatunkohtien selkeän merkityksen vastakohtana allegorisoinnille. Tämä koskee myös luomiskertomusta, jonka kohdalla hän selvästi paljastaa olevansa vankka nuoren maan kreationisti.

Jeesuksen sanoissa esimerkiksi kohdissa Matt. 24:37-39, Mark. 10:6 ja Luuk. 11:50-51 on järkeä vain nuoren maan näkökulmasta.

Kuvalähde: Kuvalähde: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dialog-warning-custom.svg

10 vaaraa, jotka teistinen evolutionismi muodostaa kristinuskolle.

Jos luomiskertomus ja evoluutioteoria yritetään yhdistää jollain tavalla, seuraa siitä monien evankeliumin kannalta välttämättömien käsitteiden menettäminen. Seuraavassa kuusi näitä käsittelevää kysymystä suoraan teistisille evolutionisteille ja progressiivisille kreationisteille:

Miten luomiskertomus liittyy Jumalan luonteeseen, meihin, syntiin, pelastukseen tai viimeisiin tapahtumiin?

Onko mitään syytä kritisoida teististä evolutionismia, tai progressiivista kreationismia?

John Woodmorappe

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin: Creation 22(4):53
Kääntänyt: Mauri Hakala
Oikoluvut: Matti Somersalo, Joni Ruokamo

Olipa kerran myyntimies joka kohtasi viljelijän. Viljelijä käytteli tyytyväisenä hevosella vedettävää auraa. Uuteen keksintöön, dieseltraktoriin, viitaten myyntimies sanoi: ”Olen täällä kertomassa sinulle koneesta joka saa hämmästyksestä tukkasi nousemaan pystyyn.”

Traktorin käytön opastuksen jälkeen viljelijä huomautti: ”Traktori on siis uusi keino, jonka avulla hevonen vetää auraa, eikö niin?”

Sivu 1 / 2