perjantaina, 30. joulukuuta 2011, klo 16.23

Luomisviikon päivien pituus

11.09.2011 - juan kuvajala

miksi raamatunymmärtämistaito on hakusessa? jollei ymmärretä lausetta: "jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä" joudutaan jankkaamaan evoluutiosta. maailmaa ei luotu 168 tunnissa!

Vastaus:

28.11.2011

 miksi raamatunymmärtämistaito on hakusessa?
jollei ymmärretä lausetta: "jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä" joudutaan jankkaamaan evoluutiosta. maailmaa ei luotu 168 tunnissa!

Olet oikeassa maailmaa ei luotu 168 tunnissa -- 168 tuntia on 7 vrk, Raamatun mukaan Jumala loi maailman, eläimet ja ihmisparin kuudessa päivässä ja lepäsi seitsemäntenä1.  Aikaa meni siis vain 144 tuntia. Et kertonut millä tavalla siteeraamaasi jaetta2 tulee sinun mielestäsi soveltaa luomiskertomukseen. Sinun näkemyksesi pohjalta tässähän on kaksi vaihtoehtoa:

1. luomispäivät tulkitaan "kirjaimellisesti" 1000 vuoden pituisiksi, jolloin luominen tapahtui 6000 vuodessa ja Jumala lepäsi 1000 vuotta.

2. luomispäivät tulkitaan erittäin pitkiksi ajanjaksoiksi, miljooniksi tai jopa miljardeiksi vuosiksi.

Kumpikin näistä tulkinnoista sisältää merkittäviä ongelmia sekä teologisesti, että tieteellisesti3,4. Toisin kuin tulkinta, että luomispäivät olivat todellakin 24-tuntisia vuorokausia5. Siteeraamasi2 jae ei liity mitenkään luomiseen, kun katsotaan asiayhteyttä6.  

Katsotaanpa sitä hivenen tarkemmin:

Viittaamassasi Raamatun kohdassa sanotaan:
”Mutta tämä yksi älköön olkoon teiltä, rakkaani, salassa, että yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä. Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan Hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.”
Kuten yllä olevasta lainauksesta näemme, niin kyseinen paikka ei viittaa millään tavalla luomiseen tai luomispäivien pituuteen. Lisäksi kyseinen paikka ei määrittele päivää koska siinä ei sanota, että ”päivä on tuhat vuotta”. Kuten aina tekstiä lukiessa ja tulkittaessa, meidän tulisi ottaa huomioon asiayhteys. Tässä kohdin asiayhteydestä käy ilmi, että Pietarin lukijoiden ei tulisi menettää toivoansa ja rohkeuttansa vaikka heidän näkökulmastaan joskus saattaisikin näyttää siltä, että Jumala on hidas toteuttamaan lupauksensa. Pikemminkin heidän tulisi muistaa, että Jumala on kärsivällinen. Ajan luojana aika ei sido Jumalaa kuten meitä.