Aukkoteoriassa miljoonat vuodet yritetään sijoittaa Raamatun kahden ensimmäisen jakeen väliin. Tämä ajatus oli käytännössä tuntematon kunnes Thomas Chalmers (1780–1847) alkoi puhua siitä. Monet aukkoteorian kannattajat, Chalmers mukaan lukien, ovat myöntäneet, että heidän motivaationaan on löytää Raamatusta kohta, johon miljoonat vuodet voitaisiin sovittaa. Miksi ajatus luomisen yhteydessä olevista pitkistä ajanjaksoista ilmaantui kristityille vasta suunnilleen niihin aikoihin, kun ajatuksia pitkistä ajanjaksoista alettiin esittää tieteen nimissä?
Miksi ajatus siitä, että Ensimmäisen Mooseksen kirjan alussa kuvattu luominen puhuisikin pitkistä ajanjaksoista, oli aikaisemmin ollut kristityille käytännössä tuntematon? Tämä on vahva todiste siitä, ettei Raamatun teksti itsessään sisällä ajatusta pitkistä ajanjaksoista, vaan kyse on vain siitä, että tieteen luullaan osoittaneen pitkien ajanjaksojen olevan totta.1
Aukkoteorian kannattajien ajatuksena on, että Jumala loi täydellisen maailman, mutta tämän oletetun aukon kohdalla paholainen lankesi ja Jumala tuomitsi maailman tulvakatastrofilla, jossa suurin osa fossiileista muodostui. Raamattu ei kuitenkaan puhu mitään tuolloin tapahtuneesta Jumalan tuomiosta tulvakatastrofilla, eikä tälle ajatukselle löydy perusteita Raamatusta. Raamattu kertoo kyllä tulvakatastrofista, vedenpaisumuksesta, joka tapahtui Nooan aikana eli monta sukupolvea ihmisen luomisen jälkeen. Suurin osa maakerrostumissa olevista fossiileista on tämän seurausta.
Fossiileissa olevat eliöthän ovat kuolleita eliöitä. Jos siis aukkoteorian väite siitä, että fossiileita olisi muodostunut Raamatun kahden ensimmäisen jakeen välissä, pitäisi paikkansa, tarkoittaisi tämä sitä, että kuolema ja kärsimys olisivatkin osa maailmaa, josta Raamattu sanoo: ”Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää” (1. Moos. 1:31). Kuolema on kuitenkin vihollinen (1. Kor. 15:26), joten se ei missään tapauksessa voi olla osa sitä minkä Jumala julistaa sangen hyväksi. Lisäksi kuolema on Raamatun mukaan ihmisen tekemän synnin seurausta (Room. 5:12). Tämä jae on yhteenveto Ensimmäisen Mooseksen kirjan tapahtumista. Kuitenkin aukkoteorian mukaan asia ei ole näin, aukkoteorian mukaan kuolema ei ole ihmisen tekemän synnin seuraus, vaikka Raamattu niin selvästi opettaa. Aukkoteorian seurauksena olisi koko evankeliumin ja Jeesuksen ristinkuoleman perusteiden romuttuminen. Aukkoteoriassa on kysymys yrityksestä saada sovitettua ateistiseen maailmankuvaan kuuluvat pitkät ajanjaksot Raamattuun. Aukkoteoria ei ole Raamatun mukainen, sillä Jumala loi maailmamme kuudessa päivässä noin 6000 vuotta sitten.
- Sarfati, J., Refuting Compromise, Master Books, Arkansas, USA, p. 107-139, 2004.