Kategoria

Raamattu (35)

Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmisille. Raamattuun kirjatun todellisen historian valossa tehty tiede pohjautuu totuuteen.

YLE uutisoi 26.11. sivuillaan Galapagossaarille syntyneestä uudesta lintulajista evoluution jättipottina.1 YLE:n juttu perustuu BBC:n uutiseen2, joka edelleen pohjautuu Science-julkaisun artikkeliin.3

Todellisuudessa tämä evoluution riemuvoittona rummutettu uutinen on vahva todiste Raamatullisen luomisen puolesta.

Oletko kuullut parempia uutisia kuin tämä: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16)? Onko se sinulle vain merkityksetöntä sanahelinää vai elätkö uskoasi todeksi?

Maailma on täynnä kuolemaa ja kärsimystä. Miksi?

Jokainen ihminen tarvitsee näin hyviä uutisia maailmassa, joka on tulvillaan huonoja uutisia. Näemme kaikkialla ympärillämme pöyristyttävää pahuutta, kuten murhia, sotia, raiskauksia, väkivaltaa, aviorikoksia, pedofiliaa, prostituutiota, abortteja, ja niin edelleen. Kaikkialla tapahtuu ikäviä asioita ja saamme todistaa kuolemaa, sairauksia, onnettomuuksia, ja ... listaa voisi jatkaa vaikka miten pitkään. Valitettavasti myös monet uskonnollisissa piireissä olevat ihmiset syyllistyvät räikeään pahuuteen, vaikka siellä pahuus usein ilmeneekin tietyissä erikoismuodoissa, kuten esimerkiksi ahneutena, tuomitsemisena, tekopyhyytenä ja uskonnollisena vallanhimona. Huomaamme kaikenlaista pahuutta jatkuvasti myös itsessämme. Koko luomakunta on kuin kirottu. Miksi asiat ovat huonosti?

Mooseksen kirjojen kokoajana on perinteisesti pidetty Moosesta itseään paitsi tietysti 5. kirjan viimeisen luvun osalta. Kuitenkin 1. Moos. 36:31 viitataan Israelin kuningasaikaan, joka oli vasta vuosisatoja Mooseksen kuoleman jälkeen. Luvun loppuosan jakeiden sisältö on lähes sanasta sanaan sama kuin 1. Aikakirjassa 1:43-54. Onko tämä sukuluettelo siis lisätty jälkeenpäin 1. Mooseksen kirjaan eikä niin että koko kirja olisi kirjoitettu vasta kuninkaiden aikana?
Tuomarien kirjan 18:30:ssa mainitaan Israelin joutuminen pakkosiirtolaisuuteen, joka tapahtui satoja vuosia Tuomarien kirjan tapahtumien jälkeen. Onko tämä viittaus mahdollisesti myöhemmän kopioijan lisäys?

Raamatun kirjojen luotettavuus ei ole mitenkään riippuvainen siitä, ovatko ne kokonaan sen henkilön kirjoittamia, jonka nimellä niitä kutsutaan. Mooseksen kirjan kohta ei välttämättä ole anakronismi ollenkaan. Sen sijaan Tuomarien kirja ei mainitse kirjoittajaa, eikä kirjoitusajankohtaakaan, joten on täysin mahdollista, että kohtaan Tuom. 18:30 on tehty myöhemmin tarkennus.

Mikä on Kreationismin mielipide Dinosauruksista?

Raamatun mukaan Jumala loi dinosaurukset ihmisten rinnalle (1. Moos. 1:24-31) vain noin 6000 vuotta sitten. Ihmiset ja dinosaurukset ovat siis eläneet lähihistoriassa samaan aikaan.

Nykyään kuitenkin lähes kaikkialla sanomalehdistä lasten kuvakirjoihin kerrotaan, että miljoonia vuosia sitten oli ”dinosaurusten aikakausi”, mutta ne kuolivat sukupuuttoon kauan ennen kuin ihminen ilmaantui tälle planeetalle. Tämän ja Raamatun ilmoituksen välillä on siis selvä ristiriita.

Olemmeko yksin vai onko elämää myös muualla maailmankaikkeudessa?

Werner Gitt

Tarinat lentävistä lautasista ja tapaamisista avaruusolentojen kanssa ovat jo vuosikymmenten ajan aiheuttaneet spekulaatiota maapallon ulkopuolisesta elämästä. Myös vakavasti otettavammat lähteet ovat lisänneet vettä myllyyn. Elokuussa vuonna 1996 NASA:n (National Aeronautics and Space Administration eli Yhdysvaltain kansallinen ilmailu- ja avaruushallitus) tutkijat uskottelivat löytäneensä todisteita yksinkertaisista eliöistä meteoriitista, jonka väitettiin olevan Marsista.

Hei, olin todella iloinen huomatessani sivustonne eilen. Löysin sivuston ihan vahingossa ja tajusin, että ehkä maailmassa muutkin näkevät nämä asiat samalla tavalla. Itse olen paininut erilaisten teorioiden kanssa aktiivisesti jo ainakin viisi vuotta.
Kysymykseni koskeekin ehkä hieman aiheen sivustoa, mutta onko Kreationismi Kristinuskon haara, vai onko kreationisteilla jokin yhteinen Kristinuskon herätysliike? Lisäksi kiinnostaa se, että millä tavalla kreationistien mukaan henkilökohtainen usko ja pelastuminen määritellään. Olisin kovin kiitollinen vastauksista.

Kreationismi ei ole erillinen kristinuskon haara, eikä kreationisteilla ole yhteistä kristillistä herätysliikettä, vaan kreationisteja löytyy käytännössä kaikista kristinuskon suuntauksista. On myös huomattava, etteivät kaikki kreationistit välttämättä ole kristittyjä, sillä myös mm.  muslimi-, juutalais- ja hindukreationisteja on olemassa.

Hei!
Roomalaiskirjeen viidennessä luvussa puhutaan kuinka kuolema tuli maailmaan vasta Adamin syntiinlankeemuksen kautta. Olen kuullut väitteitä, että tämä puhuu vain ihmisten kuolemasta, mitä vastaisitte siihen.
Jos oletamme että eläintenkin kuolema tuli vasta syntiinlankeemuksessa, niin mitenkäs sitten laita on esimerkiksi hyönteisten suhteen? Pitääkö meidän olla sitä mieltä, että yksikään hyönteinen ei kuollut ennen Adamin syntiinlankeemusta? Ovatko hyönteiset samalla lailla eläviä olentoja kuin muut eläimet? Pitikö Nooan ottaa arkkiin kaksi kappaletta kunkin laista hyönteistä?

Kiitos kysymyksestäsi,

on totta, kuten yllä mainitsetkin, että syntiinlankeemuksen seurauksesta eläinten suhteen on olemassa kaksi eri tulkintaa.

Kristinuskon vapaa tahto?
Oletus: Jumala on kaikkitietävä, kaikkivoipa, hyväntahtoinen ja läsnä kaikkialla.
Oletus: Taivas, Helvetti ja synnit ovat todellisia käsitteitä.
Oletus: Ihmisen elämänsä aikana tekemät teot päättävät joutuuko hän Helvettiin (se, onko tämä siirtymä pysyvä vai tilapäinen ei ole relevanttia.)
Oletus: Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon.
Konteksti: Jos Jumala on kaikkitietävä, hän tietää etukäteen miten kukin tulee elämänsä elämään.
Päätelmät: 1. Ihmisen ei tarvitsisi elää jotta Jumala voi hänet sijoittaa Taivaaseen tai Helvettiin.
2. Jos 1. ei ole totta, Jumala ei ole kaikkitietävä.
3. Jos 2. on totta, Jumala ei ole Jumala.
4. Vapaan tahdon tulokset ovat ennalta tunnetut.
Näin ollen, elämä on ennalta määrätty, koska kaikkivoipa Jumala on sen hyväksynyt sellaisena kuin se on. Muuten hän olisi muuttanut jotain. Kummassakaan tapauksessa 'vapaa tahto' ei ole totta. Mikä on kreationistien näkemys.

Kiitos kysymyksestäsi, ohessa eräs ratkaisumahdollisuus ongelmaan.

Tekeekö evoluutioteorian aukkojen löytäminen kreationismista totta, vai jättääkö evoluutioteorian hylkääminen kaiken pelkän uskon varaan?
Oletteko ajatelleet, että kumpikin voi olla perusteltuja ja toisiaan täydentäviä? Kun te puhutte vuosista, ette ilmeisesti huomaa, että Jumalan vuodet ovatkin ehkä erimittaisia, jolloin kreationismi yhtyy evoluutioon, ja Jumala kreatoi maailmaa evoluutiolla.

Kiitos kysymyksestäsi, vaikka emme täysin ymmärräkään logiikkaasi. Sinulla on tuossa kaksi erillistä kysymystä, jotka kuitenkin tunnut yhdistävän toisensa poissulkeviksi vaihtoehdoiksi.

Lisäksi on hieman epäselvää, mitä tarkoitat aukoilla. Jos tarkoitat avoimia kysymyksiä, niin niitähän toki sisältyy lähes kaikkiin teorioihin, hypoteeseihin, malleihin ja ismeihin. Sen sijaan selkeästi teorian vastaiset havainnot eivät yleensä ole pelkkiä aukkoja, vaan kiusallisia faktoja, jotka asettavat esitetyn teorian kyseenalaiseksi.

Onko ihminen eläin? Voiko tätä kysymystä lähestyä paitsi uskon ja henkilökohtaisen maailmankatsomuksen kautta, myös tieteen eri ihmiskäsitysten kautta?

Ennen siirtymistä varsinaiseen kysymykseen on syytä huomauttaa kysymyksen jälkiosaan viitaten, että ”tieteen eri ihmiskäsitysten” taustalla on suoraan usko ja henkilökohtainen maailmankatsomus. Tämä tarkoittaa hyvin usein materialistista/naturalistista ihmiskäsitystä. Lisäksi on syytä korostaa, että se, mitä mieltä ihmiset ovat asioista, ei muuta totuutta.

Maapallon lajisto on häviämässä nopeutuvaa tahtia ihmisen lisääntymisen myötä. Maanviljely, kaupungit ja tiet sekä saasteet, tuhoavat eläin- ja kasvilajien elintilaa. Olemme myös hävittäneet monta lajia sukupuuttoon metsästämällä. Ihminen on siis tuhoamassa Jumalan luomistyötä.
Miten Kreationistit suhtautuvat tähän? Pitäisikö ihmisen lopettaa tämä toiminta vai onko meillä lajien hävittämiseen Jumalan antama lupa? Lajien sukupuutto saattaa uhata myös ihmisen selviämistä tulevaisuudessa.

Jumala on asettanut ihmisen luomakuntansa johtoon1. Alunperin paratiisissa ihmisen tehtävä oli ”viljellä ja varjella” luomakuntaa2. On siis syytä huomata, että luonnonsuojelu oli erottamaton osa Jumalan työmääräystä.

Jeesushan paransi sokeita, mutta mitä jos se oli synnynnäinen sokeus, geenivirhe, tarkoittaako se että, Jeesus muutti geeniä, ja jos muutti, niin prantuneen ihmisen jälkeläisissä olisi silti Jumalan kosketus?
Ja Jeesuksen aikaan oli monia muitakin profeettoja jotka, paransivat, antoivat näön takaisin, kävelivät vettenpäällä, ja tapettiin, mistä voidaan olla varma että Jeesus, on juuri oikea näistä riviprofeetoista, ja kun muut profeetat paransivat, tarkoittaako se että parannetun jälkeläisissä on harhaoppisen jälki?

On kyseenalaista ja jonkin verran turhaakin alkaa arvuuttelemaan, miten tarkkaan ottaen Jeesus sairaat paransi – selvää on, että parantumisiin liittyi konkreettisia ihmeitä.

Sen kummemmat spekulaatiot esimerkiksi siitä miten Jeesuksen parantaman henkilön kantamat perinnölliset sairaudet siirtyivät eteenpäin, saa jokainen tehdä omalla tahollaan. Ja selväähän on, että jokainen Jeesuksen parantama ihminen kohtasi aikanaan kuoleman.

Terve! Tällaisia olen esimerkiksi miettinyt:
1. Jos maailma luotiin seitsemässä päivässä, miten ihmeessä ovat syntyneet ne valtavat fossiilien määrät, joita maaperästä löytyy? Ja vielä juuri ihanteelliseen järjestykseen tukemaan evoluutioteoriaa? Ovatko maailman geologiset kaudet täysin keksittyjä?
2. Jos kaikki maailmalla eläneet eläimet ovat eläneet suurinpiirtein samaan aikaan, miten dinosaurukset, mammutit ja ihmisapinat kuolivat sukupuuttoon niin lyhyessä ajassa? Vedenpaisumushan ei kelpaa vastaukseksi, koska se jättäisi valtavasti avoimia kysymyksiä: Jos maailman asukasluku olisi noin vuonna 4000 eaa. alle kymmenen, kuinka kaikki maailman mantereet olisi ehditty asuttaa kohtalaisen runsaasti parissa sadassa vuodessa?
3. Miksi ihmisillä on viisaudenhampaat ja säärikarvat? Niistähän on vain haittaa: viisaudenhampaat aiheuttavat monilla kipua ja naiset joutuvat näkemään paljon vaivaa poistaakseen rumia säärikarvoja. Tuskin Jahve niitä laittoi millään lailla koristeiksi tai ihmisten iloksi.
3. Jos Raamattu on erehtymätön, miksi niinkin keskeisestä asiasta kuin luomiskertomuksesta annetaan ristiriitaisia tietoja? 1. Moos. 1:25-26 kertoo, että eläimet luotiin ennen ihmisiä, mutta 1. Moos. 2:18-19 ilmoittaa, ainakin Adam luotiin ennen eläimiä.
4. Miksi ihmeessä Jahve loi ihmiset? Jos Jahve on täydellinen olento, ei sillä pitäisi olla tarpeita, eikä näin ollen mitään syytä luoda ihmisiä tai yleensäkään mitään.
5. Raamattu mainitsee useassa kohdassa, että Maapallo on pylväiden tukema litteä levy, esim. 1. Sam. 2:8, Psa. 104:5, Jes. 40:22, Jes. 44:24. Jos Raamattu oli erehtyväinen Maan muodon suhteen, tai toisaalta käytti symboliikkaa, eikö se voisi erehtyä tai käyttää symboliikkaa myös maapallon luomisen ja eliöiden kehittymisen suhteen? Raamattu sanoo myös, että Aurinko kiertää Maapalloa, esim. Joos. 10:12-14 Kiitoksia vastaamisesta jo etukäteen!

Terve itsellesi ja kiitos kysymyksistä. Emme tosin olisi panneet pahaksemme, jos olisit miettimisen lisäksi etsinyt oma-aloitteisesti vastauksia esim CMI:n FAQeista.1

Suurimman osan fossiileista selittää vedenpaisumus.2 Käännetäänpä asetelma hetkeksi toisinpäin, jos fossiileita on valtava määrä, miksi evolutionistit eivät ole kyenneet esittämään minkäänlaista johdonmukaista fossiiliketjua esim. ihmisten ja simpanssien väitetystä esi-isästä nykyisiin simpansseihin? Vai tarkoitatko, että joidenkin lajien yksilöitä on löytynyt niin suuria määriä, että joissakin tapauksissa puhutaan jopa joukkohaudoista?

1. Nykyään on yli 1.5 miljoonaa tunnettua eri lajia[arviot sukupuuttoon kokonaan kuolleista 5-50milj], ja arvellaan että se on alle 1% oikeasta määrästä, miten iso se Nooan paatti oikein oli? jokaista maalajia(yli 125 000)[HUOM. LAJEJA, ei variaatioita samasta lajista] pitäisi ainakin olla useampi kappale geenialtaan kunnossapysymiseen
2. #1, olivatko muut mantereet asutettuja ennen tulvaa? #2. Tulvan jälkeen, miten muut mantereet asutettiin, sekä miten tieto näistä mantereista katosi kokonaan asutuksen jälkeen?
3. Mitä mieltä olette Hovindista? siitä kuuluisasta verorikollishuijarista
4. Miten voitte olla varma että juuri tämä kristittyjen abrahamilainen jumala olisi se oikea, maailmassa on useita vanhempiakin uskontoja
5. mitä mieltä olette eri kristinuskon eri lahkoista ja heidän toimitavoistaan, ja siitä miten ne ovat ristiriidassa raamatun ja/sen käskyjen/ohjeiden kanssa – –
6. ja sitten vielä helvetti, alkuperäisten tulkintojen mukaan, ja vielä 1400-luvulla latinankielisessä raamatussakin, helvetti oli aluksi paikka jossa jossa ihminen joutui kärsimään syntiensä raskaudesta riippuvan ajan, mutta lopulta pääsisi taivaaseen, myöhemmissä versioissa ns. "sielu" lakkasi olemasta vaan synnintekijöiltä kuoleman jälkeen, tuli vasta paljon myöhemmin tämä nykyinen "kärsii ikuisesti"-versio, tämähän on harhaoppia koko nykyinen raamattu jos verrataan vanhempiin opetuksiin
7. mistä tiedätte ettei jumala ole muuttanut suunnitelmiaan(huom. maailman resetoiminen tulvalla, jumala sanoi katuvansa virheitään; todistaa että jumalalla oli alunperin eri suunnitelma kuin nykyään), tai valehdellut, on hän senkin tehnyt raamatussa. – –

Ennen kuin otetaan kantaa arkin kokoon on syytä painottaa, että on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää, että Raamatun lajikäsite ei vastaa nykyistä lajikäsitettä. Lisätietoja Raamatun lajikäsitteestä ja sen vaikutuksista mm. eliöiden määrään Nooan arkissa voit katsoa seuraavien linkkien alta:

Ken Ham

Alkuperäisjulkaisu: Creation 15(2):28-30, March 1993

Hiljattain pidettyyn merkittävään luomisseminaariin osallistui eräs nainen, joka oli todella innostunut kuulemastaan. Hän oli myös melko huolestunut keskustelusta, joka hänellä oli ollut aviomiehensä kanssa aikaisemmin päivällä.

Nainen oli yrittänyt kannustaa miestään osallistumaan tähän seminaariin, jota hän piti erittäin tärkeänä, mutta mies kieltäytyi lähtemästä ja sanoi: ”Minulla on Raamattu, mitä muuta tarvitsen? En tarvitse mitään todisteita luomisesta, kun minulla on Raamattu. Miksi minun pitää tietää, mikä kehitysopissa on vikana? Raamattu on Jumalan sanaa ja siinä on kaikki mitä tarvitsen.”

Kuinka selviytyä vastaväitteistä…

”Olen oppinut suunnattomasti tänään”, nainen totesi. ”Tämä seminaari on todella auttanut minua uskossani. Pyydän sinua kertomaan minulle, kuinka vastaan mieheni Billin vastaväitteisiin?”

Sivu 2 / 2