Miten 6 000 vuotta ilmenee Raamatusta?

Raamattu puulankun päällä ja etualalla otsikko 'Miten 6000 vuotta ilmenee Raamatusta?'. Kuva ©: iStockPhoto.com/Sean_Warren
Lita Cosner

Raamatun kuvaus historiasta vastaa maapallon ikäkysymykseen

Monet kirjoittavat meille ja kysyvät: ”Miten Raamatun perusteella voidaan tietää, että maapallo on 6 000 vuotta vanha?” Kun tarkastellaan sukuluetteloita, joissa todetaan patriarkan ikä silloin, kun hänen jälkeläisensä syntyi, saadaan katkeamaton ketju1 Nooaan asti. Kuinka tämän jälkeen voidaan arvioida vuodesta ~1600 AM (anno mundi = ”maailman vuonna” tai ”vuosia luomisen jälkeen”) nykyhetkeen kulunut aika ja kuinka maapallon iän voidaan arvioida olevan 6 000 vuotta?

Kuinka tarkasti maapallon ikä voidaan tietää?

Käytettävissä oleva aineisto rajoittaa historiallisten tapahtumien ja esineiden iän tarkkaa määrittämistä. Sukuluetteloiden aineiston perusteella ikä voidaan määrittää yhden vuoden tarkkuudella. Voimme esimerkiksi tietää, että Aadam oli 130-vuotias tullessaan Seetin isäksi, mutta emme tiedä, oliko hän 130 vuotta ja 3 kuukautta vai lähes 132 vuotta. Tämä pätee jokaisen ilmoitetun iän kohdalla. Kun laskemme sukuluettelon iät, tiedämme 10 vuoden tarkkuudella vedenpaisumuksen tapahtuneen vuonna 1656 AM, koska luettelossa on 10 ikää ja kunkin tarkkuus voi vaihdella miltei vuoden verran. Jos kaikki ilmoitetut iät olivat lähellä seuraavaa syntymäpäivää (esimerkiksi Aadam olisi ollut 130 vuotta ja 11 kuukautta vanha tullessaan Seetin isäksi ja Seet oli 105 vuotta ja 11 kuukautta tullessaan Hanokin isäksi jne.), vedenpaisumus olisi voinut olla myöhäisimmillään 1665 AM. Näin pieni mittakaavan epätarkkuus ei anna Raamatun epäilijöille tilaa lisätä vuosituhansia ihmiskunnan historiaan.

Vedenpaisumuksesta patriarkkoihin

1. Mooseksen kirjan 11:ssa luvussa on katkeamaton sukuluettelo Seemistä Aabrahamiin. Toisaalla 1. Mooseksen kirjassa2 meille on annettu tietoa, joka laajentaa luetteloa aikaan, jolloin Israel siirtyi Egyptiin. Tuolloin Jaakob oli 130-vuotias. Annettujen lukujen perusteella Jaakob meni Egyptiin 642 + alle 12 vuotta3 vedenpaisumuksen jälkeen tai vuonna 2298 + alle 22 vuotta4 AM. Ajoitettu sukuluettelo päättyy tähän, lähes 2 000 vuotta ennen Kristusta. Miten aikajanaa jatketaan?

Patriarkoista Egyptistä lähtöön

2. Mooseksen kirjassa (12:40) kerrotaan, että Israel oli Egyptissä 430 vuotta. Tämä sopii hyvin 1. Mooseksen kirjan (15:13) kertomukseen, missä Jumala sanoo Abramille tämän jälkeläisten kerran joutuvan 400:n vuoden ajaksi orjiksi ja kaltoin kohdelluiksi (orjuuttaminen ei tapahtunut heidän saapuessaan Egyptiin, vaan vasta Jaakobin kuoltua, kun israelilaiset alkoivat suuren lukumääränsä vuoksi olla uhka egyptiläisille). Tästä selviää, että Egyptistä lähtö tapahtui vuonna 2728 + alle 23 vuotta AM.

Egyptistä lähdöstä kuninkaisiin

Israel vaelsi erämaassa 40 vuotta, mikä tarkoittaa heidän astuneen Luvattuun maahan vuonna 2768 + alle 24 vuotta AM. Tässä kohden ajanlasku muuttuu kuitenkin hieman monitulkintaiseksi. Se johtuu siitä, ettemme tiedä tarkasti, kuinka kauan valloitus kesti tai miten kauan ennen Tuomarien hallintakautta Israelissa se tapahtui. Tiedossa on, kuinka pitkään kukin tuomari hallitsi ja miten pitkään rauhan jakso kesti, mutta joissain näistä on selvää päällekkäisyyttä ja jotkut tuomarit selvästi hallitsivat vain tietyillä alueilla Israelissa, samalla kun toinen tuomari hallitsi toisilla alueilla.

Ensimmäisessä Kuninkaiden kirjassa on selvä maininta, joka mahdollistaa luotettavan ajanlaskun jatkamisen. Siellä (1. Kun. 6:1) kerrotaan: ”Neljänsadankahdeksankymmenen vuoden kuluttua siitä, kun israelilaiset olivat lähteneet Egyptin maasta, neljäntenä vuotena siitä, kun Salomosta oli tullut Israelin kuningas, hän alkoi rakentaa temppeliä Herralle siiv-kuussa, joka on toinen kuukausi.”

Jos vähennetään 124 vuotta (40 vuotta erämaavaelluksesta, 40 vuotta Saulin ja 40 Daavidin hallintoajoista ja 4 vuotta Salomonin hallintoajasta) saadaan tuomarien ajalle 356 vuoden kesto. Tämä sopii hyvin yhteen Tuomarien kirjassa annettujen lukujen kanssa, kun oletetaan, että jotkut heistä hallitsivat osittain samanaikaisesti eri puolilla Israelia. Salomo aloitti temppelin rakentamisen vuonna 3208 + alle 23 vuotta AM. On merkittävää, että vaikka historia on edennyt tuhansia vuosia, ajoituksen epävarmuus on vain alle 25 vuotta!

Kuninkaista pakkosiirtolaisuuteen

Jos lasketaan eteenpäin Juudan kuninkaiden hallitusvuosien mukaan, ilman että oletetaan samanaikaisia hallintoja, temppelin rakentamisesta Juudan pakkosiirtolaisuuteen olisi kulunut noin 429,5 + alle 21 vuotta. Tiedetään, että Juudassa oli päällekkäistä hallintoa. Se käy ilmi, kun verrataan Juudan kuninkaita Israelin kuninkaisiin.5 Jos tämä huomioidaan, voidaan laskea temppelin rakentamisesta pakkosiirtolaisuuteen vuoden 3553 AM paikkeilla kuluneen noin 345 vuotta. Tässä avautuu mahdollisuus arvioida, mikä vuosi olisi kyseessä nykyisen ajanlaskun mukaan, kun huomioidaan eri kalenterien väliset erot. Tällöin päädytään yleisesti hyväksyttyyn vuoteen 586 eKr. Tämä tarkoittaisi, että vuosi 1 jKr. olisi noin 4150 AM ± alle 50 vuotta ja nykyhetki olisi noin 6150 AM ± alle 50 vuotta.

Raamattu on historiaa!

Heti ensimmäisestä 1. Mooseksen kirjan jakeesta selviää, että Raamattu antaa oikean kuvan Jumalan toiminnasta maapallolla. Tämä tarkoittaa, että sen ilmoittamien tietojen pitää olla sekä historiallisesti tarkkoja että teologisesti totta. Uskomme Jumalaan perustuu historiallisiin väitteisiin. Jos historia on epätarkka, tällöin teologiakin muuttuu epätarkaksi. Raamatun kirjoittajat vahvistivat sen historiallisuuden tallentamalla eliniät ja Raamatun tapahtumien välillä kuluneen ajan. On varmaa, että Jumalan Sanaan voidaan luottaa sekä historiallisissa yksityiskohdissa että teologiassa.

ISÄ/ TAPAH­TUMA 1
POIKA/ TAPAH­TUMA 2
IKÄ/ AJAN PITUUS
KOKO­NAIS­AIKA
VIITE
Aadam
Seet
130
130
1. Moos. 5
Seet
Enos
105
235
1. Moos. 5
Enos
Keenan
90
325
1. Moos. 5
Keenan
Mahalalel
70
395
1. Moos. 5
Mahalalel
Jered
65
460
1. Moos. 5
Jered
Hanok
162
622
1. Moos. 5
Hanok
Metuselah
65
687
1. Moos. 5
Metuselah
Lemek
187
874
1. Moos. 5
Lemek
Nooa
182
1056
1. Moos. 5
Nooa
Veden­paisumus
600
1656
1. Moos. 7:11
Veden­paisumus
Arpaksad
2
1658
1. Moos. 11
Arpaksad
Selah
35
1693
1. Moos. 11
Selah
Eeber
30
1723
1. Moos. 11
Eeber
Peleg
34
1757
1. Moos. 11
Peleg
Reu
30
1787
1. Moos. 11
Reu
Serug
32
1819
1. Moos. 11
Serug
Naahor
30
1849
1. Moos. 11
Naahor
Terah
29
1878
1. Moos. 11
Terah
Abram
130
2008
1. Moos. 11
Abraham
Isaak
100
2108
1. Moos. 21:5
Isaak
Jaakob
60
2168
1. Moos. 25:26
Jaakob
Egyptiin
130
2298
1. Moos. 47:9
Jaakob Egyptissä
Lähtö Egyptistä
430
2728
2. Moos. 12:40
Lähtö Egyptistä
Temppelin alku
480
3208
1 Kun. 6:1
Temppeli
Pakko­siirto­laisuus
345
3553
 

Entä muut luomisen ajankohdan ajoitukset?

Monet ovat määrittäneet luomisen ajankohdan. Näitä tutkijoita ovat mm. James Ussher (4004 eKr), Johannes Kepler (3992 eKr), Gerhard Hasel (4178 eKr) ja Isaac Newton (noin 4000 eKr). Sen lisäksi on joukko muita kilpailevia ajoituksia (kaikki tosin suurin piirtein samaa suuruusluokkaa) ja ne ovat tätä artikkelia tarkempia. Myös ne perustuvat olettamuksiin, jotka perustuvat tietynlaiseen tekstin tulkintaan. Tämän artikkelin tarkoituksena ei ole valita yhtä esitellyistä ajoituksista, vaan mieluummin osoittaa, kuinka Raamatun suoraviivainen tulkinta antaa selkeän ajoituksen, joka uskottavasti osoittaa maapallon olevan noin 6 000 vuotta vanha, siitä riippumatta, mitä mainituista ajoitusvaihtoehdoista käytettäisiin.

Lähdeluettelo ja kommentit
  1. Jotkut väittävät 1. Mooseksen kirjan lukujen 5 ja 11 sukuluettelojen sisältävän aukkoja. Syistä ottaa ne katkeamattomina sukuluetteloina, ks. [englanniksi]: Sarfati, J., Biblical chronogenealogies, J. Creation  17(3):14–18, joulukuu 2003, creation.com/biblical-chronogenealogies.
  2. 1. Mooseksen kirjan 5. luku etenee Aadamista Nooaan ja hänen poikiinsa, 11:sta luvun jakeesta 10 eteenpäin Seemistä Abramiin. 21. luvun jae 5 osoittaa Aabrahamin olleen satavuotias, kun Iisak syntyi, 25. luvun jae 26 kertoo Iisakin olleen 60-vuotias, kun Jaakob ja Eesau syntyivät ja 47. luvun jae 9 kertoo, että Jaakob oli 130-vuotias Egyptiin mennessään.
  3. Toim. huom. Tässä on ilmoitettu Jaakobin Egyptiin saapumisen ajankohta ja sen tarkkuus. Jaakob saapui Egyptiin aikaisintaan 642 vuotta vedenpaisumuksen jälkeen ja viimeistään vajaat 12 vuotta myöhemmin, eli ennen vuotta 654 vedenpaisumuksen jälkeen.
  4. Toim. huom. Vastaavasti tässä Jaakobin Egyptiin saapumisen vuosi on ilmoitettu vuosina luomisen jälkeen: vuonna 2298 AM tai maksimissaan vajaat 22 vuotta myöhemmin, eli ennen vuotta 2320 AM.
  5. Lisää yksityiskohtia Israelin ja Juudan kuninkaiden aikajärjestyksen tulkintojen haasteista, ks. Kaiser W., A History of Israel: From the Bronze Age Through the Jewish Wars (Broadville & Holman: Nashville, TN, 1998), p. 292–300.

LITA COSNER
Lita Cosner on humanististen tieteiden kandidaatti (Raamattututkimus) Oklahoman Wesleyanin yliopistosta ja filosofian maisteri (Uuden testamentin tutkimus) Trinity Evangelical Divinity School –oppilaitoksesta. Hän toimii CMI-USA:n kokopäiväisenä tiedottajana.

Creation 35(1):54-55, tammikuu 2013
Copyright © Creation Ministries International.
Used with permission. Käytetty luvalla.
Otsakekuva ©: iStockPhoto.com/Sean_Warren